Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 oktober 2011

‘Kindergemeenteraad eens per twee jaar’

LISSE – De kindergemeenteraad is populair onder de basisschoolleerlingen; op de verschillende scholen moeten de leraren lotingen organiseren om de kandidaten die willen leren debatteren uit te kiezen. Helaas is de plaatselijke politiek een stuk minder geïnteresseerd, zo bleek tijdens de vergadering van de commissie Maatschappij en Financiën van woensdag 12 oktober.

Fractievoorzitter Marianne Entrop (VVD) kaartte het dilemma aan: ‘Tot nu toe zijn er maar twee aanmeldingen van raadsleden die de kinderen willen begeleiden. Ik vind het jammer dat de kindergemeenteraad zo moeizaam verloopt.’ Commissielid Bert Verdoes (PvdA) uitte zich in excuses: ‘Ik zou het graag willen doen, maar ik sta voor de klas en kan me er jammer genoeg niet voor vrij maken.’

Fractievoorzitter Joke Vermeulen (CDA) had een tip: ‘Ik kan me voorstellen dat de klas iemand als Jeanet van der Laan leuker vindt om mee te praten in plaats van zo’n oma als ik. Waarom doen we de kindergemeenteraad niet eens per twee jaar in plaats van jaarlijks. Het is een behoorlijke investering en lastig om projecten te krijgen.’ Entrop vond dit een goede suggestie. Of de CDA-initiatiefneemster voor de kindergemeenteraad, Marianne Bergman, dat ook vindt, laat zich raden.