Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 oktober 2011

‘Ik zat te shaken op mijn benen’

VOORHOUT – De dertienjarige acteur Michael Nierse, bekend om zijn hoofdrol in Dik Trom, sleepte afgelopen weekend twee internationale filmprijzen in de wacht. Na de zestiende editie van het Schlingel Internationale Filmfestival nam Nierse de ‘Chemnitz Top Award in the Children’s Film Competition’ en de ‘European Children’s Film Award’ mee naar huis.

Het is een grootse prestatie, want de film dong mee naar de prijzen samen met 146 films uit 38 landen. Dik Trom stak boven de concurrentie uit; niet alleen omdat het een film is met een ‘grote vrolijkheid’, maar ook komt de maatschappelijke boodschap over op het bioscooppubliek. Niet voor niets liet de jury weten: ‘De film toont dat het er niet op aankomt, hoe je eruit ziet. Je kunt namelijk een gelukkig mens zijn zoals je bent.’

Zondagavond 16 oktober kwam Nierse terug van zijn reis naar Duitsland en hij vertelt enthousiast: Ik had niet gedacht dat ik zou winnen en was heel verrast dat het gebeurde. Toen ik won zat ik te shaken op mijn benen. Het was heel bijzonder en de Duitse Staatssecretaris van Cultuur reikte de prijzen uit. Ik had geen speech voorbereid, maar ik zei dat ik heel blij was met de prijzen en ik heb de cast en crew bedankt.’

Nierse heeft in eerdere interviews altijd gezegd dat hij geen ambities had om professioneel acteur te worden, maar zijn succes in de filmwereld lijkt hem nu toch op andere gedachten te brengen. ‘Ik krijg steeds meer de neiging om iets te doen in acteren. Als je namelijk een prijs krijgt, betekent het wel dat je iets kan.’ Hij hoopt dat de volgende film waarin hij kan spelen een actiefilm wordt.