Nieuwe vormen van dienstverlening door SWOL
De SWOL heeft elf betaalde medewerkers, een bestuur van zeven personen en ruim 300 vrijwilligers. De komende jaren gaat de gemeentelijke subsidie omlaag en moet de organisatie alle zeilen bijzetten om de lagere inkomstenstroom op te vangen. Ook kijkt de SWOL naar nieuwe vormen van dienstverlening die aan de senioren verleend kunnen worden. Maar dan wordt wel gekeken naar de gemeente of derde partijen om deze initiatieven financieel te ondersteunen.
Ouderen die dreigen te vereenzamen, hebben behoefte aan een vorm van groepsgewijze dagbesteding. Dat is een van de signalen die medewerkers van de SWOL regelmatig opvangen van zowel ouderen als hulpverleners. De SWOL kijkt naar mogelijkheden om dit te organiseren. Aan de andere kant zijn er senioren die behoefte hebben aan meer één op één contact. Hun netwerk is weggevallen en zelf maken ze niet zo snel meer contacten, al dan niet vanwege een beperking. Zij hebben behoefte aan een ‘maatje’ die regelmatig op bezoek komt. Samen kunnen ze dan dingen ondernemen of een praatje maken. De SWOL zoekt onder meer vrijwilligers om hierbij te helpen.
De ‘eventuele’ overdracht van de Beukenhof aan de gemeente heeft consequenties voor personeel en vrijwilligers, zo staat er in het Meerjarenbeleidsplan. ‘Het sociaal cultureel werk wordt afgestoten. De kerntaken van de SWOL komen te liggen op het ouderenadvieswerk en aan ouderenadvieswerk verwante projecten. Alle uren sociaal cultureel werk worden ingezet ten behoeve van het ouderenadvieswerk en projecten.’ Indien nodig, worden de betrokkenen omgeschoold. Nadat de eigendomsoverdracht van de Beukenhof rond is, blijft de SWOL behoefte houden aan een kantoor en overige faciliteiten om de werkzaamheden uit te voeren. ‘De voorkeur gaat uit naar het huren van bestaande kantoor- en beperkte vergaderruimte in de Beukenhof’, aldus het rapport.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home