Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 november 2011

Rekenkamers kritisch over RBL

LISSE – Het Regionaal Bureau Leerplicht functioneert niet zoals het hoort. De gezamenlijke rekenkamers en rekenkamercommissies in Holland Rijnland hebben een onderzoek laten doen naar de RBL. Het gaat dan om de uitvoering van de Leerplichtwet 1969.

Zo heeft de RBL geen streefwaarden opgesteld over het terugdringen van het verzuim. De RBL vermeldt in haar onderzoeken wel zogeheten ‘prestatie-indicatoren’, maar spreekt niet over de gewenste maatschappelijke effecten en uitkomsten. De rekenkamers stellen: ‘En dat terwijl er toch landelijke doelstellingen zijn over het terugdringen van verzuim. Aan de voorkant van de beleidscyclus is niet nagedacht over SMART-geformuleerde uitkomsten en resultaten.’

Met het regionaliseren van de uitvoering van de leerplichttaken, zijn ook de beleidstaken bij de gemeenten verdwenen. Er is een regionale ambtelijke overlegstructuur Jeugd en Onderwijs, maar deze reageert vooral op de ontwikkelingen, aldus de rekenkamers. Deze instanties twijfelen ook over de cijfers die de RBL geeft: ‘Betekent een laag aantal meldende scholen dat er geen verzuim is (positief) of dat er wel verzuim is dat niet wordt gemeld (negatief)? De jaarverslagen bieden geen inzicht of het nu goed of slecht gaat met het verzuim, een analyse ontbreekt.’

Op 23 november 2011 om 20:00 uur vindt een presentatie en toelichting van het onderzoeksrapport plaats in het Bestuurscentrum van de gemeente Teylingen, Raadhuisplein 1, 2215 MA Voorhout. Het rapport is onder embargo tot 23 november 2011 om 20.00 uur aan te vragen.