Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 februari 2012

‘Die staking is een goede actie’

LISSE – Het is een droom voor iedere basisschoolleerling: de school die dicht moet omdat de docenten gaan staken. Donderdag 26 januari was het voor het eerst in jaren zo ver; 20.000 leerkrachten uit het hele land trokken naar Utrecht om daar hun ongenoegen over de herinvoering van de 1.040 uren norm te uiten. Van de 35 leerkrachten die op donderdag les geven op de MVO Lucia, wilden er 22 geen les geven en daarom ging die school de hele dag dicht. Locatiedirecteur Frank Out vertelt over het hoe en waarom.

De irritatie onder de docenten zit diep, zo legt Out uit: ‘Dat komt door het gedraai van de overheid. Enkele jaren geleden gingen we met het aantal lesuren van 1.040 uur naar 1.000 uur. Die 1.000 uur wordt door heel veel scholen niet gehaald en toch wordt daar niet tegen opgetreden. Hier op de MVO Lucia halen we die 1.000 uur wel; als er een docent uitvalt, dan vallen we voor elkaar in. Het invallen is echt geen leuk klusje, maar we doen het wel. Daarnaast houden we geen rapportvergaderingen en organiseren we geen proefwerkweken. Wij kijken de gemaakte testen na als de lessen afgelopen zijn. Laat de overheid eerst handhaven dat op alle scholen de 1.000 uren norm gehaald wordt en ga dan pas kijken of je de 1.040 uren norm weer invoert.’

Out somt op: ‘Zowel de docenten als de leerlingen doen het goed, er is nauwelijks lesuitval en we halen bij de examens resultaten van bijna 100% aan leerlingen die slagen.’ Denkt de locatiedirecteur dat de protestactie ook effect heeft gehad? Hij waagt dat te betwijfelen: ‘Het effect zal heel gering zijn. De minister vertelde dat zij de staking onverantwoordelijk vond, omdat proefwerken niet doorgaan. Toen ze dat zei, stond ik te klapperen met mijn oren, want wij hebben alle proefwerken van die dag keurig verzet.’ Hij vervolgt: ‘Het kabinet houdt vast aan haar standpunt, maar we hopen dat de Eerste Kamer er een stokje voor kan steken.’ Out verwacht niet dat er nog meer lerarenstakingen komen: ‘De politiek is nu aan zet; hopelijk komt de minister tot inkeer en stelt ze haar plannen bij.’

Een dag na de staking is de school weer gevuld met leerlingen. Tijdens een pauze genieten de 15-jarige Donovan en Niels van een drankje. Zij steunen de actie van hun docenten: ‘Als die plannen voor 40 extra uren doorgaan, worden leerlingen opgehokt en krijgen ze veel te weinig echte les’, vindt Niels. Zijn schoolvriend Donovan laat weten dat hij de vrije dag goed is doorgekomen: ‘Ik heb lekker thuis zitten relaxen.’

De 13-jarige Sanne vindt de staking ‘een goede actie. We zitten nu al heel lang op school en als er veertig uren bijkomen, moeten we nog steeds hetzelfde leren.’ Haar vriendin Babeth (13) is het daar mee eens: ‘Nog meer uren erbij, is belachelijk. We moeten ook nog ons huiswerk doen als de school is afgelopen.’ Ook de evenoude Metah is het hier helemaal mee eens: ‘Die staking was een goede actie, want het is niet eerlijk dat het aantal uren eerst omlaag gaat naar 1.000 en nu weer omhoog moet naar 1.040.’