Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 maart 2012

Kopzorgen over Lisserbrug

LISSE – De plannen van de provincie om een extra HOV-busverbinding door de Lisserbrug te proppen, leidt tot grote ongerustheid in de politiek. Commissielid Cor van Dijk (D66) verwoordde deze gevoelens tijdens de vergadering van de commissie Regionale Zaken op dinsdag 14 februari.

Van Dijk: ‘Er zijn woningbouwplannen voor Lisserbroek en omgeving. Dit legt al een grote druk op de oostwestverbinding tussen Lisse en Lisserbroek. In hoeverre heeft college (in de gesprekken met de regionale overheidsorganen, JD) de verkeersproblematiek aangegeven om een extra ontsluiting te kunnen realiseren? De Lisserbrug wordt alleen maar drukker en dan moet daar ook nog een keer een bus tussen gepropt worden met behulp van een verkeersgeleidingssysteem.’

Vreemd genoeg valt het juist instellen van de stoplichten bij de Lisserbrug namelijk onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Haarlemmermeer. Probleem hierbij is dat deze stoplichten voor de Haarlemmermeer in een uithoek van hun gemeente liggen. En dus zijn er vaak andere zaken die de aandacht vragen van de Haarlemmermeerse. Wethouder Ad van Zelst (Nieuw Lisse) liet weten dat hij hier nog geen duidelijkheid over kon geven, maar wacht op een beleidsnotitie uit Haarlemmermeer. ‘Dat komt medio maart onze kant uit.’

De wethouder keek vooruit naar de toekomst: ‘Als de HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer, met aparte busbanen) er eenmaal zou komen te liggen, zou je ‘m wel meer moeten gebruiken dan voor vier keer een lange brede bus. Maar de potjes vanuit het rijk zijn specifiek bestemd voor het openbaar vervoer en niet voor andere ontsluitingen. Wij gaan wel vragen of die ontsluiting niet alleen voor de HOV, maar ook voor ander verkeer zal zijn.’ Het antwoord op die vraag lijkt echter nu al duidelijk.