Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 maart 2012

‘Politiek is niet leuk’

Wie is toch het raadslid Dennis Salman?

NOORDWIJK – Hij is een in 1972 geboren Noordwijker en voert al zijn activiteiten met passie uit. Niet voor niets is hij een grote fan van Doe Maar, met hun vrolijke reggaeklanken en maatschappijkritische teksten. Hij heeft nu al meer bereikt in zijn leven dan menig ander ooit voor elkaar zal krijgen, dankzij zijn perfectionistische houding. Maar het perfectionisme heeft ook haar keerzijde, zo laat hij weten in een openhartig interview. Wie is toch het raadslid Dennis Salman (VVD/JES)?

‘Ik had een fijne jeugd met veel vriendjes, al was ik wel liever alleen. Dat is eigenlijk nog steeds zo. Ik hoef niet altijd onder de mensen te zijn om gelukkig te wezen.’ Tijdens zijn schoolcarrière doorliep hij achtereenvolgens de MAVO, HAVO en MEAO; daarna pakte hij zijn maatschappelijke carrière eigenhandig aan. Het schoolleven beviel Salman namelijk allerminst. ‘Mijn vroegste herinnering is, dat mijn moeder me naar school bracht en me daar achterliet. Nog steeds kan ik de geur in dat klaslokaal ruiken.’ Zijn ouders voerden nooit druk op hem uit om zijn best te doen en dat waardeert Salman nog altijd. ‘Maar de schoolperiode vond ik niet fijn; het draaide alleen maar om presteren, presteren en presteren. Ik dwong mezelf om het beste uit mezelf te halen op de basisschool en de MAVO. Maar het tegenovergestelde gebeurde op de HAVO en MEAO. Ik dacht: ‘Barst’ en was er helemaal klaar mee.’

Sport was aan Salman niet besteed, op een blauwe maandag tafeltennis na. Zijn grote liefde was de muziek en hij treedt als DJ op door het hele land. Die optredens hebben voor Salman een helend effect: ‘Ik krijg energie van het vermaken van mensen. Het maakt mij blij als ik anderen blij zie. Voor mij is de muziek emotie en het biedt mij de gelegenheid om niet aan andere dingen te hoeven denken.’ Ook krijgt Salman veel steun van zijn twee katten; ‘Dat zijn mijn kinderen; aan hen kan ik mijn liefde kwijt.’

Momenteel maakt Salman een moeilijke tijd door; hij kreeg drie grote tegenslagen te verwerken en is nog altijd bezig om de naweeën hiervan onder controle te krijgen. Naast steun van zijn familie en vrienden, gaat hij ook een traject in om van een andere instantie de juiste zorg te ontvangen. ‘De Dennis uit de kroeg en in de krant heeft ook een andere kant. Maar tegenslag maakt je sterker; ik moet er nu achter komen wat ik het leukst vindt om te doen.’ Hij vervolgt: ‘Ik vind politiek niet leuk, ook al doe ik het sinds 1994. Ik verafschuw het woord “Macht”. Het zou in de politiek moeten gaan om goed of niet goed en niet om links of rechts. Waarom ik er nog in zit? Dankzij Pim (Fortuyn, JD). Zijn dood heeft mij gestimuleerd om als verzetsstrijder op te komen voor dit fantastische dorp. De politiek is hierbij een noodzakelijk kwaad. Als Pim toekijkt, dan hoop ik dat hij trots op me is.’

Salman zit in de politiek om te strijden voor (een sociaal) Noordwijk en ervoor te zorgen dat goede zaken gerealiseerd worden in het dorp. De samenwerking van de partij JES met de VVD is indertijd uit nood geboren, informeert Salman. ‘Ik zat met een relatie waarvan ik niet wist hoe dat zou lopen en andere persoonlijke omstandigheden dwongen ons om een keuze te maken. Het was stoppen, of meedoen in een groter geheel.’ Daarom werd gekeken naar een politieke partij waar JES het best mee zou kunnen samenwerken.

Op de slotvraag wat Noordwijk voor Salman betekent, verschijnt een grote glimlach op zijn gezicht. ‘Noordwijk is mijn alles; ik ben ontzettend verknocht aan dit dorp. Jaren geleden werkte ik voor de Noordwijkse Woningstichting om mensen te helpen hier goed te kunnen wonen. Dat streven heb ik nog altijd. Mijn oude relatie wilde hier niet wonen, maar Noordwijk is waar ik leef en ooit zal sterven.’