Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 maart 2012

Wie is toch het raadslid Hans van den Berg?

NOORDWIJK – Hij is de geestelijk vader van de stamtafel en het kunnen beklimmen van de kerktoren. Al twintig jaar zit hij in het bestuur van de Voorhoutse Boerhaavetuin. Zijn politieke carrière begon tijdens zijn verbeten strijd om de Witte School na de grote brand weer terug te krijgen in Noordwijk. Alom wordt hij gezien als het raadslid met de meeste energie. Hij is fan van Pink Floyd, Bruce Springsteen, Camel en Snow Patrol. Wat doet een geboren Voorhouter in de Noordwijkse politiek? Het is dus de hoogste tijd om ons af te vragen: wie is toch het raadslid Hans van den Berg?

In zijn jeugd waren verre reizen niet aan Van den Berg besteed; hij bleef het liefst dicht bij huis. ‘Ik wilde journalist worden en overwoog om naar Tilburg te gaan, maar dat vond ik toch te ver weg. Ik stortte me op het voetbal (Foreholte en Sparta) en de muziek. Sparta is mijn club; mijn vader nam me op de brommer mee naar het Kasteel, (ik raakte onder de ondruk van het prachtige stadion met vijf Torens midden in Rotterdam.’ Van den Berg wilde met mensen omgaan en ging naar de pedagogische academie in Heemstede. ‘Dat was nog met de fiets te bereiken!’ Zijn eerste baan vond hij op de Witte School, waar hij 23 jaar leerkracht was voor de groepen 4 tot en met 8. ‘Lesgeven is heerlijk; je komt in aanraking met jongeren en hun frivoolheid. Ze tonen hun emoties en leren hoe ze ermee om moeten gaan. Dat houdt mij ook jong.’

Tegenwoordig werkt hij op een VMBO-school in Hillegom; het is een bewuste keuze nadat hij in Noordwijk kwam wonen. ‘Ik woonde in Noordwijk, zat daar in de politiek en wilde dan niet ook nog in dit dorp blijven werken. Noordwijk werd te klein voor me; ik wilde overdag ergens anders zijn.’ Mensen die hem kennen, weten dat Van den Berg altijd bruist van de energie: ‘Dat komt bij mij van binnenuit. Ik ben altijd met veel dingen tegelijk bezig en ik deel mijn energie graag met anderen.’

Van den Berg begon de Stamtafel in 2003 en anno 2012 zijn al meer dan 50 bijeenkomsten geweest, waar continue ruim honderd mensen op af komen. Door de jaren heen beklom hij alle mogelijke kerktorens in Nederland en het buitenland, maar het stak hem dat de enige beklimbare kerktoren in Noordwijk dicht bleef. ‘Ik ben gepassioneerd van torens. Ik wilde die deur openen en vond draagkracht en medestanders. Binnen vier jaar hebben we de toren kunnen openstellen; dat is nog redelijk snel.’ Tegenwoordig zijn veertig gidsen en klokkenluiders betrokken bij de toren van de Oude Jeroenskerk. Van den Berg informeert: ‘We gaan een boek schrijven over die toren en de gidsen. En donderdag 22 maart gaat het torenklimseizoen weer van start: daar kijk ik erg naar uit.’

Een van de beste dingen die Van den Berg overkwam was zijn partner Simone, met wie hij in 1999 ging samenwonen. ‘Voor die tijd was ik “getrouwd” met het voetbal en ik leerde Simone kennen toen ik 40+ was. Ik had niet echt iemand die me in balans kon houden en ik weet niet of het met mij goed was blijven gaan, als ik alleen zou zijn gebleven. Simone inspireert me op de juiste manier om een stapje harder te lopen, of juist een pas op de plaats te maken.’