Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 maart 2012

In mei een go-nogo voor Rijnlandroute

OEGSTGEEST – In de hele regio overheerst grote overeenstemming over het belang van de aanleg van de Rijnlandroute. Nadat de Rijn Gouwe Lijn (RGL) jarenlang door de verschillende bestuurlagen en gemeenten geramd werd, kwam na de laatste verkiezingen voor de Provinciale Staten eindelijk het gezond verstand boven drijven. Algemeen werd ingezien dat er veel meer behoefte is aan een goed functionerende ontsluitingsweg voor het vracht- en autoverkeer dan voor een noodlijdend tramlijntje dat door drie man en een paardenkop gebruikt wordt. De gemeente Oegstgeest dreigt echter roet in de bestuurlijke wielen te gooien, zo bleek tijdens de gemeenteraadsvergadering van donderdag 8 maart.

Gemeenteraadslid Van Tongeren (PrO) zwengelde de discussie aan en liet weten zich grote zorgen te maken. ‘We zien in de regio dat in toenemende mate gekozen wordt voor het vergroten van de bereikbaarheid door middel van meer asfalt. Er wordt flink doorgepakt op de Rijnlandroute, maar voor het het openbaar vervoer in de RGL komen veel varianten langs. We hebben met elkaar afgesproken dat een heel duidelijke koppeling zou worden gelegd tussen de Rijnlandroute en een kwalitatief hoogstaand openbaar vervoer. We willen hier als raad over bijgepraat worden, voordat nauwelijks nog bijsturing mogelijk is.’

Wethouder Mackay liet weten de zorgen te delen. ‘Wij steken in op het verbeteren van de oost-westverbinding voor zowel het openbaar vervoer als de weg. Als we niet voor half mei klaar zijn (met de besluitvorming, JD), dreigen beide van de baan te gaan. Als regio hebben we gezegd dat we best willen praten over een andere manier van het openbaar vervoer, maar dat moet tenminste gelijkwaardig zijn aan de vervoerswaarde van de RGL. Zolang er nog niks ligt, houden we de provincie aan de overeenkomsten zoals die er nu zijn.’