Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 april 2012

Kritiek doet pijn

VOORHOUT – ‘De oplossing voor een veilige doorgang van het vrachtverkeer ligt niet in het aanleggen van zebrapaden of haaientanden. Dat brengt maar schijnzekerheid. De hele Componistenwijk moet een woonerf worden, waar langzaam verkeer altijd voorrang heeft.’ Een besluit over de definitieve route van het vrachtverkeer is nog niet genomen, maar de kans is groot dat deze door de Componistenwijk zal gaan. Wethouder John Stuurman (D66) houdt hier serieus rekening mee.

Hij reageert op de kritiek dat het onderzoek ‘aan alle kanten rammelt’. ‘Wanneer een besluit genomen wordt waar je het niet mee eens bent, kijk je of alles goed gegaan is. In een onderzoek zit altijd wel iets wat niet goed is.’ Stuurman gaat verder: ‘We hebben geen voetgangers geteld, maar gaan uit van aannames. Maar ik heb uit het onderzoek begrepen dat een van de grootste minpunten uit het gebruik van de Jacoba van Beierenweg is, dat daar een fietsroute ligt, waarover vrachtwagens achteruit rijden. Een achteruit rijdende vrachtwagen is heel gevaarlijk.’

Meer dan 150 mensen hebben een handtekening gezet, waarmee ze aangeven tegen de komst van de bouwtrucks door de woonwijk te zijn. Volgens de wethouder valt hier nog wat op af te dingen. ‘Er zijn mensen die geen vrachtwagen zien, maar het wel ondertekenen. We hebben het over een gemiddelde van twee vrachtauto’s en tien werkbusjes per dag. Zo’n vrachtwagen racet daar niet doorheen. Ze moeten er tussendoor manoeuvreren. Een bouwondernemer gaat ook meer dingen bouwen; die wil niet slecht in het nieuws komen.’

Stuurman begrijpt dat er angst is bij de omwonenden dat de Componistenwijk, als die gekozen wordt als doorvoerroute, ook gebruikt wordt voor de bouw van de rest van de wijk Hooghkamer. ‘Dat gebeurt niet automatisch, maar ik sluit het niet uit. De projectontwikkelaars zijn erg bezig om andere bouwplannen te ontwikkelen. Het hangt ervan af wat er en wanneer het gebouwd gaat worden.’

Het doet de wethouder ‘pijn’ dat de bewoners zeggen dat hij niet luistert. ‘Ik wil wel luisteren, maar soms moet er een besluit genomen worden. De meeste argumenten die ik tot nu toe gehoord heb, zijn niet gebaseerd op de reële feiten, maar op gevoel. Naar alle argumenten wordt geluisterd en ze worden overwogen.’ Over de zorg voor de veiligheid van de kinderen laat hij weten dat hij denkt om van de Componistenwijk een woonerf te maken. ‘Haaientanden en zebrapaden impliceren dat je als auto voorrang hebt. Maar in een woonerf moet iedereen stapvoets rijden en heeft het langzame verkeer voorrang.’