Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 juni 2012

Dubbel feest met dubbele cijfers


De Noordwijkse tweeling Gijs en Freek van Vliet presteerde het om met exact dezelfde cijfers af te studeren: vier tienen, vier negens en een acht prijken op hun cijferlijst. Hiermee waren ze niet alleen de beste leerlingen van de school, ook haalden ze de landelijke media.

Zelf blijven ze er rustig, zelfs een beetje bedeesd, onder. Over hun examenervaring informeert Freek: ‘We stonden er voorafgaand aan de examens al goed voor. Maar je moet het wel goed afmaken. Nu het is afgesloten heb ik een beetje een vreemd gevoel. Je gaat met iets nieuws beginnen.’

Gijs vult aan: ‘Inderdaad hadden we gemiddeld dezelfde eindcijfers, alleen varieerden die cijfers met de vakken.’ En waarvoor hadden de twee dan een acht gehaald? Gijs lacht: ‘Dat vraagt iedereen ons! Niemand vraagt waar we die vier tienen voor gekregen hebben! Freek kreeg de acht voor Aardrijkskunde en ik haalde ‘m voor Geschiedenis.’

De tweeling geniet de komende acht weken van een welverdiende schoolvakantie, waarin ze met vrienden naar Parijs gaan en met hun ouders Schotland bezoeken. En daarna begint voor hen het studentenleven; beide jongens gaan Nederlands studeren in Leiden. En wat willen ze met de dan vergaarde kennis doen? Gijs: ‘Ik wil leraar Nederlands worden.’ Freek: ‘Eventueel word ik journalist.’