Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

06 juni 2012

Plannen verkeerssituatie Brede School aangepast


LISSE – De oorspronkelijke plannen voor de verkeersregulatie in de omgeving van de brede school worden aangepast. Op verzoek van omwonenden heeft het bureau AGV Movares een tweede verkeersveiligheidsonderzoek uitgevoerd. Martin Wink, adviseur mobiliteit, presenteerde de uitkomsten van dit onderzoek op maandag 21 mei.

De komst van de Brede School beroert de gemoederen. De omwonenden maken zich al maanden grote zorgen over de grotere verkeersdrukte in de Prinsessestraat, Irenestraat en Nassaupark. Ook het verdwijnen van hele stukken groen en bomen heeft wrevel gewekt. Daarnaast vinden de omwonenden dat de waarde van hun huizen in waarde zijn gedaald, doordat er minder openbare parkeerplaatsen beschikbaar zijn voor de bewoners zelf. Na overleg tussen de omwonenden en de gemeente, is toegezegd dat een tweede verkeersveiligheidsonderzoek gehouden zou worden.

Wink presenteerde de uitkomsten en liet weten dat zijn bureau ‘het een goed idee vond’ om op het Nassaupark eenrichtingsverkeer in te stellen dat van zuid naar noord loopt, tot aan de Irenestraat. ‘Zo rijdt het autoverkeer in de ochtendspits mee met het fietsverkeer, de ontsluiting van de wijk blijft gewaarborgd en er vindt geen verkeersuitwisseling plaats met het verkeer uit de Prinsessestraat.’ Landelijke onderzoeken tonen aan dat het instellen van eenrichtingsverkeer juist snelheidsverhogend werkt. Immers, het autoverkeer weet dat het geen gemotoriseerde tegenliggers hoeft te verwachten. Wink gaf aan: ‘Je zou de weg in de Irenestraat kunnen versmallen.’ Ook het aanleggen van verkeersdrempels wordt niet uitgesloten door de gemeente.

Naar aanleiding van het tweede onderzoek adviseert Movares nu om de Kiss + Ride stroken, met vijf parkeerplekken, ten zuiden van de bruggen aan te leggen. Dit zou het meest veilig zijn voor de kinderen en door het ingestelde eenrichtingsverkeer zijn er dan geen frontale confrontaties tussen de verkeersstromen. De omwonenden uitten hun twijfels: ‘De kinderen zouden dan in het sompige gras moeten uitstappen? Dat doen ze niet; ze gaan aan de straatkant uit de auto en dat leidt tot gevaarlijke situaties.’

Het verzoek van de omwonenden om fietsstroken aan te leggen en extra parkeervoorzieningen te realiseren, wordt niet ingewilligd. Een buurvrouw liet haar ongenoegen hierover blijken: ‘Mijn auto moet voor 08:00 uur weg zijn, omdat anderen even hun kind willen dumpen! De ouders krijgen zo’n plek, die maar een uur per dag gebruikt wordt, terwijl wij omwonenden zwaar gebrek aan plekken hebben. Wij kwamen in deze buurt wonen, juist omdat er geen parkeerdruk was.

De beleidsmedewerker Inrichting en beheer openbare ruimte Ingenieur Ilja Ebing liet hierop weten dat hij deze opmerkingen ‘mee zou nemen’. De kans dat er iets met deze klacht ook daadwerkelijk wordt gedaan, is nihil. Een verslag van de bijeenkomst wordt verstuurd naar de omwonenden en nog voor de zomervakantie wordt het Movares advies voorgelegd aan het college.