Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

06 juni 2012

Wie is toch het raadslid Dirk Klinkenberg?


NOORDWIJK – Zijn jeugddroom was om ooit als piloot een vliegtuig te mogen besturen. En inderdaad zat hij twintig jaar lang in de cockpit, maar dan als boordwerktuigkundige. Hij is een fervent golfer en leerde dat spelletje al op z’n negende; tussen het dragen van de tassen door van de volwassen golfers. Ook op de hoge noren en de catamaran geniet hij van de natuur en de ruimte. In 2010 werd hij voor het eerst de politieke diepte in gegooid, dus het is de hoogste tijd om ons af te vragen: Wie is toch het raadslid Dirk Klinkenberg (Puur Noordwijk)?

‘Ik ben nog steeds een Zeeër; als het stormt of slecht weer is, kijk ik het liefst naar het strand en de zee, die elke dag anders is. We leven in het drukste deel van Nederland, maar op die dagen kun je van Scheveningen naar IJmuiden kijken en soms zie je niemand’, zo verbaast Klinkenberg (56) zich. Voetballen heeft hem nooit getrokken: ‘Ik heb er eigenlijk een hekel aan. Je gaat met z’n allen achter de bal aan rennen, tot iemand er net niet bij kan en dan de ander een rotschop geeft. Ik ben meer van de individuele sporten.’ Bij het strand lag in zijn jeugdjaren ook een 9-holes golfbaan, waar hij zich het edele spelletje eigen maakte. ‘Ik ging tassen dragen voor volwassen golfers om geld te verdienen. Tussendoor ging ik een beetje spelen met de clubs en zo heb ik mezelf het golfen geleerd.’

Klinkenberg begon zijn schoolcarrière op de LTS. Waar veel van zijn jaargenoten er na de MTS (vliegtuigelektrotechniek & vliegtuigmonteur) voor kozen om geld te gaan verdienen en te werken, behaalde Klinkenberg wél het HTS-diploma. Mede dankzij een kapitein in het leger. ‘Na de MTS voerde ik een jaar mijn dienstplicht uit. Ik dacht dat ik niet slim genoeg was voor de HTS, maar mijn kapitein vertelde me dat je daarvoor geen bolleboos hoefde te zijn. Met inzet en hard werken kun je er ook komen.’ Hij vervolgt: ‘Dat geldt nog altijd: er zit meer in mensen dan ze eruit halen. Soms ga je niet recht omhoog, maar kom je via omwegen bij je doel. Dat geldt niet alleen voor de jeugd, maar ook voor ouderen.’

Na zijn HTS-opleiding vliegtuigbouw, was hij ook een bevoegd boordwerktuigkundige en in die functie vloog hij twintig jaar met de KLM en vijf jaar bij Martinair. ‘Je zit dan als derde man in de cockpit achter de twee piloten. Mijn taak was het om te controleren dat het vliegtuig technisch in orde was. Je moest de problemen zien aankomen, voordat ze er waren.’ Door de wijziging van het mechanisch naar het elektronisch vliegen, stierf het vak van Klinkberg echter uit.

Werken doet hij nog altijd, maar daarnaast geniet hij van de natuur; of het nu in een catamaran op de Noordzee of op het ijs van de Friese kanalen is. En met mijn vrouw en dochter maken we lange reizen naar landen als Alaska of Mongolië. Dan heb je een verrekijker nodig om de mooiste dieren te zien, zoals beren. Die blijven namelijk liever op afstand van de mensen.’ Hij lacht: ‘Gelukkig maar.’