Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 augustus 2012

Gemengde gevoelens over eerste EK

DE ZILK – Taco van der Hoorn (18) was de jongste deelnemer aan het EK Wielrennen, dat op zaterdag 12 augustus plaats vond. Voorafgaand hoopte hij op een top-5 klassering, maar een lekke band op twee kilometer voor de finish gooide die hoop in duigen. Toch kijkt hij tevreden terug op zijn allereerste EK.

Hij vertelt over de dag zelf: ‘Vanaf de start hebben we met de Nederlandse ploeg gas gegeven om het peloton uit te dunnen. Dat lukte niet, omdat de wind nét niet goed stond. Op de dijken had je óf meewind óf tegenwind. Maar om het peloton aan stukken te rijden is juist zijwind nodig. Daarna heb ik veel aangevallen en ik ben een paar keer een aantal kilometer voor het peloton uit gereden, maar uiteindelijk werd alles weer teruggepakt.’

Taco vervolgt: ‘In de finale heb ik me opgeofferd voor de ploeg en geprobeerd de kopgroep terug te rijden die vijftien kilometer voor het eind was weggereden. Bovendien wilde ik op het laatst de sprint aantrekken. Helaas kreeg ik een lekke band op twee kilometer voor de finish. Hierdoor liep alles in de soep en kwam ik meer dan een minuut achter het peloton binnen op een 96ste plek.’ Uiteindelijk won een Sloveen de wedstrijd. Wouter Wippert (sprinter van de Nederlandse ploeg waar Taco de sprint voor aan moest trekken) won de sprint van het peloton voor de 3de plaats.

De 18-jarige heeft gemengde gevoelens over het verloop van de wedstrijd. ‘Door die lekke band kon ik de top 10 plaats wel vergeten, want zelfs met het aantrekken van de sprint had er wel een top 10 in gezeten. Ik heb een goede wedstrijd gereden, alleen valt dat aan de uitslag niet af te zien. Dat is ontzettend jammer. Maar ik kijk verder wel tevreden terug op het EK. Ik heb een goede wedstrijd gereden; de ploeg en de bondscoach waren tevreden. Het is een mooie ervaring geweest maar dit is niet waar ik voorgekomen was.’