Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

01 augustus 2012

Via bibliotheekapp kijken wat je kinderen lezen

STREEK – De Bibliotheek Bollenstreek houdt zich bezig met veel meer zaken dan alleen boeken. De individuele gebouwen zijn een verzamelpunt van mensen die de dag willen beginnen met een bakje koffie en het lezen van een krant of tijdschrift. Kinderen worden er voorgelezen door hun ouders en ook de e-readers zijn aan een –bescheiden – opmars bezig. En sinds kort heeft de Bibiotheek Bollenstreek ook een eigen app. De hoogste tijd dus om aan directeur Hans Portengen hierover enkele vragen te stellen.

Wat houdt de bibliotheekapp in?

‘Met de BibliotheekApp kunnen leden via hun smartphone overal en altijd toegang hebben tot de bibliotheek.’

Hoe ontstond het idee voor deze app?

‘De App is ontwikkeld door de Provinciale Steunorganisatie in Noord-Brabant. ProBiblio, de Provinciale Steunorganisatie in Noord- en Zuid-Holland heeft de App aangepast voor de openbare bibliotheken in hun provincies. Het unieke zit in de directe koppeling van de App met ons bibliotheekautomatiseringssysteem. Gebruikers hebben dan realtime verbinding met het systeem en ze kunnen zien wat ze hebben geleend. Maar ook zijn er mogelijkheden om te zoeken in de catalogus, boeken te reserveren enzovoort.’

Waarom is ervoor gekozen om een app te ontwikkelen?

‘We doen het voor onze leden, want de App speelt in op de behoefte aan service. Om dezelfde reden hebben wij ook een aanwinstenattendering en een inleverattendering per e-mail. Bibliotheekleden kunnen ook 24 uur per dag via onze website zien wat ze hebben geleend en of ze moeten verlengen, reserveren en betalen. Het gaat kortom om gemaksservice voor de leden en voor ons ook om ledenbehoud.’

Welke extra functies heeft de app?

‘Je kan meerdere leden in het gezin toevoegen als lid in de App. Zo kun je als ouder gemakkelijk nakijken wat op de pas van de kinderen is geleend en de materialen kunnen dan op tijd ingeleverd worden.’

Waarom bezig gaan met nieuwe functies als een app terwijl de ware kracht van de bibliotheek ligt in het beschikbaar hebben van boeken?

‘Natuurlijk gaat het uiteindelijk om de collectie en onze functies Lezen, Leren en Informeren, maar je kunt het ene doen zonder het andere te laten. De kern van de openbare bibliotheek blijft, maar dat betekent niet dat we stil moeten blijven staan, integendeel.’

Is de app een aardige toevoeging van het dienstenaanbod, of is het daadwerkelijk een versterking? Waarom?

‘De App is een versterking van onze dienstverlening. Alle functies zijn al beschikbaar via de website, maar nu ook met jouw smartphone. Waar je ook bent. Bibliotheek Bollenstreek doet meer op het terrein van mediawijsheid en social media. Kijk bijvoorbeeld naar onze cursus 7Dingen. Mediawijsheid gaat over de kennis en vaardigheden in de (nieuwe) media die mensen nodig hebben om bewust, kritisch en actief mee te doen in de wereld van vandaag en morgen. Als je als bibliotheek meent dat je hierin een rol hebt, dan moet je zelf ook inspelen op de nieuwe media. Nog dit jaar sluit Bibliotheek Bollenstreek zich aan op Bibliotheek.nl.’

Kijk voor meer info op www.stichting.bibliotheek.nl.