Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 november 2012

Bezorgde busreizigers

STREEK – Busreizigers zijn bezorgd dat de huidige verbinding 89 na 9 december niet meer terug komt. Hierdoor vervalt de rechtstreekse verbinding tussen Lisse en de Haagse wijk Benoordenhout. Ze trekken aan de bel.

Lijn 89 gaat van Lisse via Sassenheim, Leiden en Wassenaar naar Den Haag Centraal Station. Medewerkers van onder meer Shell, ANWB, en de Provincie Zuid Holland die gebruik maken van het openbaar vervoer zijn niet blij met het feit dat de nieuwe OV-vervoerder Arriva deze lijn schrapt. Zij vinden dat de optie om met de trein naar Den Haag te gaan en vervolgens het laatste stukje te lopen, niet realistisch is. ‘Dat is een te grote loopafstand van tien tot twintig minuten.’

Nu is er een alternatief bedacht voor de verdwijning van lijn 89 en dat is lijn 250. Die sluit goed aan op de lijnen 385 en 386 (met haltes in de wijk Benoordenhout). Alleen rijdt de 250 alleen tussen 07:00 uur en 08:00 uur en tussen 16:00 uur en 18:00 uur. Medewerkers die hun kinderen naar de basisschool brengen, kunnen dus geen gebruik maken van deze lijn. De busreizigers zijn hier niet blij mee en stellen: ‘Het Nieuwe Werken is onder andere ontstaan door de behoefte van werknemers hun tijd flexibeler in te delen. De werknemer hoeft dus geen rekening meer te houden met vaste kantoortijden. Met de voorgestelde spitstijden van Arriva wordt een stap teruggedaan.’

Een woordvoerder van de gemeente Teylingen laat weten: ‘De gemeente heeft geen enkele bevoegdheid bij het vaststellen van de dienstregeling. Er wordt ons ook niet gevraagd in te stemmen met de regeling. De provincie Zuid-Holland heeft ervoor gekozen veel vrijheid te geven aan de vervoerder bij het opstellen van de dienstregeling.  Arriva heeft in de zomer plannen aan de gemeente gepresenteerd voor lijn 250 waarbij een route door de kern van Sassenheim gereden werd. In september zijn gewijzigde voorstellen gepresenteerd. Op dat moment waren aanpassingen voor de dienstregeling die ingaat op 9 december niet meer mogelijk. Het invoeren van een geheel nieuwe dienstregeling is een complex project. Arriva heeft daarom aangegeven geen tijd te hebben voor gesprekken met gemeenten over de dienstregeling voor januari 2013. De provincie Zuid-Holland heeft aangegeven van mening te zijn dat Arriva een goed voorstel heeft uitgewerkt.’

Er is echter hoop: ‘Arriva heeft toegezegd in januari 2013 serieus met de gemeenten op zoek te gaan naar oplossingen voor geconstateerde knelpunten. Daarbij moeten we er wel rekening mee houden dat lang niet alle wensen van gemeenten gerealiseerd kunnen worden. Arriva heeft een zeer scherpe aanbieding gedaan en heeft daardoor weinig speelruimte over. Wij zullen als gemeenten onze uiterste best doen om aanpassingen zo snel mogelijk alsnog gerealiseerd te krijgen, wij zijn daarvoor echter afhankelijk van de medewerking van Arriva.’