HILLEGOM – De gemeenteraad vindt het een goed idee dat gemeenten gaan samenwerken met bedrijven, om zo meer overheidssubsidies binnen te slepen.
Hiervoor moeten Hillegom en de andere vijf Duin- en bollendorpen wel geld investeren om een tijdelijke werkorganisatie te beginnen. Dit jaar alleen al moeten de gemeenten in totaal ruim 71.000 euro neertellen. En als de ambtenaren het niet zelf kunnen, moet externe hulp gezocht worden; dat kost in totaal nog eens 96.000 euro. Ook volgend jaar wordt per gemeente 46.000 euro (in totaal dus ruim een kwart miljoen euro) betaald voor de tijdelijke werkorganisatie. Deze kosten kunnen oplopen tot 420.000 euro als externe kennis wordt ingehuurd.
De gemeenten gaan ervan uit dat het bedrijfsleven zich op 1 januari 2014 ‘goed georganiseerd heeft’ en dan over eigen ‘middelen’ beschikt om overheidssubsidies binnen te slepen. Maar als blijkt dat er vanuit het bedrijfsleven geen of te weinig draagvlak is, of ze niet daadwerkelijk financieel willen bijdragen, stopt ook de bijdrage van de gemeenten. Dan is de komende 14 maanden meer dan een half miljoen euro weggegooid geld.
De gemeenteraad wil dit risico echter wel nemen. Of, zoals gemeenteraadslid Van Haaster (VVD) het stelde: ‘Samenwerking is met name op economisch vlak noodzakelijk. Het is geen kwestie van kiezen, maar van moeten. Hopelijk zijn we met z’n allen net op tijd wakker.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home