Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 januari 2013

Gek op vrijwilligerswerk

‘Ik laat de bal niet meer vallen’

NOORDWIJK – De raderen van de samenleving zouden knarsend tot stilstand komen als alle vrijwilligers zouden besluiten om te stoppen met hun activiteiten. Je ziet en hoort ze zelden; de mannen en vrouwen die ervoor zorgen dat hun club, vereniging of stichting soepel draait. In deze serie wordt iedere week een andere vrijwilliger uitgelicht, die vertelt over ‘haar’ organisatie. Deze week: Iris van den Burg, vrijwilliger bij de Voedselbank.

Het leven lacht Van den Burg toe; ze heeft een fijne man, twee geweldige kinderen en een baan bij Shell waar ze al meer dan een decennium flink van geniet. Maar juist het besef dat zij het zo goed heeft, zorgde ervoor dat er wat bij haar ging knagen: een artikel in de krant over de Voedselbank veranderde anderhalf jaar geleden de invulling van haar vrije tijd volledig. ‘Indertijd waren er twee Noordwijkse vrijwilligers die tijdelijk hun huis beschikbaar hadden gesteld als uitdeelcentrum, de rest van de mensen waren Noordwijkerhouters. Ik wist niet wat ik kon bijdragen en opperde of ik zou helpen met de administratie.’

Het is ietsje meer werk geworden; onder haar bezielende inzet groeide de afdeling Noordwijk van de Voedselbank uit tot een professionele organisatie met zeker vijftig vrijwilligers, een bezorgingnetwerk en sinds 1 januari ook een eigen opslag- en uitdeelcentrum in het DPO-gebouw. Dat laatste ook met dank aan de inzet van de politici, die hiermee instemden. Van den Burg: ‘Ik ben in september 2011 begonnen met een inzameling bij drie supermarkten en regelde veel; niet alleen de contacten met de supermarkten en de pers, maar ook het coördineren van de vrijwilligers en het regelen dat de gedoneerde goederen ook bij de Voedselbankcliënten komt.

Deze inzamelingsactie was zeer succesvol en ook werd de naamsbekendheid van de Voedselbank groter. Veel meer inwoners beseften, dat ook in het ‘rijke’ Noordwijk mensen wonen waar Vrouwe Fortuna de rug naar heeft gekeerd. De op dit moment 25 Voedselbankhuishoudens zijn zonder uitzondering mensen die klap na klap hebben gekregen, zoals een echtscheiding gecombineerd met een ontslag. Van den Burg heeft met alle cliënten gesproken: ‘Ik heb van al die ongeluksverhalen wel een paar nachtjes wakker gelegen. Het zijn mensen uit mijn eigen dorp en wat hen gebeurt, kan mij ook overkomen.’

Alleen de mensen die minder dan 181 euro per maand(!) te besteden hebben, mogen worden aangemeld bij de Voedselbank. Ter vergelijking: de kosten voor gezond eten bedragen 190 euro per maand. En dan is er geen geld meer voor kleren, kinderspullen of medicijnen. ‘Mijn kijk op het leven is veranderd’, aldus Van den Burg, ‘Het gevoel dat ik bevoorrecht ben, is alleen maar versterkt. Ik ga twee keer per jaar op vakantie en heb twee gezonde kinderen; ik wil de ander helpen. We lossen niets op en veroordelen niemand, maar krijgen wel alleen maar dankbaarheid terug. En door mensen te helpen in mijn eigen dorp, krijg ik ook een goed gevoel.’

Uitdagingen zijn er nog wel: ‘We zijn in een sneltrein beland, die nu zo hard gaat, dat er geen bijbenen meer aan is. We moeten nieuwe vrijwilligers opleiden en zorgen voor een duidelijke organisatiestructuur. Ik dacht dat het vrijwilligerswerk twee avondjes per maand in beslag zou nemen, maar dat werd al gauw twee avonden per week en nu iedere avond. Maar ik laat nou de bal niet meer vallen.’ Voor meer informatie, ga naar www.facebook.com/VoedselbankNWNWH?ref=ts&fref=ts.