Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 februari 2013

Fouten bij tariefstelling regiotaxi

LISSE – Het aantal zones dat toegekend wordt voor WMO indicatie voor de regiotaxi is verlaagd. Deze mededeling deed wethouder Adri de Roon (D66) tijdens de vergadering van de commissie Maatschappij en Financiën van woensdag 23 januari.

Twee jaar geleden schreef de Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) een openbare aanbesteding uit voor de regiotaxi’s. Maar bij het beoordelen van de biedingen werd over het hoofd gezien dat het winnende taxibedrijf uitging van zones met een omvang van 4,5 kilometer. Terwijl daarvoor de zones 2,5 kilometer groot waren. Het was een fout met hoge financiële consequenties, zo lichtte de wethouder toe.

‘Men heeft met 700 zones recht op 1.750 km vergoeding. Maar met de nieuwe zone hebben mensen in feite 3.150 km tot hun beschikking. Grootgebruikers hebben veel meer vergoeding gekregen; in totaal honderdduizend euro per jaar. Daarom is het aantal zones verlaagd van 700 naar 450.’

Er wordt gebruik gemaakt van een overgangsregeling. De Roon: ‘We hebben in Lisse 475 mensen die gebruik maken van de regiotaxi en dit treft dertig personen die meer dan 1.750 km hebben gebruikt tegen het superlage tarief van 35 tot 55 cent per zone. Voor hen worden vanaf 1 juli beperkingen aangebracht, maar voor nieuwe cliënten die nu een Wmo-pas aanvragen, gaat het per onmiddellijk in.’

Voor alle duidelijkheid informeert de wethouder: ‘Dit is geen bezuiniging, maar een correctie. De kosten zijn de afgelopen jaren behoorlijk gestegen en de regiotaxi doet het kennelijk zo goed dat er heel veel gebruik van wordt gemaakt. Zonder maatregelen dreigt dit systeem aan z’n succes ten onder te gaan. Verdere maatregelen worden genomen om de kosten te beheersen en te beperken.’