HILLEGOM – De politici werden tijdens de informatieavond van donderdag 17 januari overvallen door een spraakwaterval.
Leendert de Lange, portefeuillehouder voor Verkeer en Vervoer Holland Rijnland, informeerde hen over de plannen voor een betere bereikbaarheid in de regio. Vooral de oost-westverbindingen behoeven verbeteringen. Het Rijk heeft 1,4 miljard euro beschikbaar gesteld ‘en dat is serieus veel geld, wat we in deze regio geïnvesteerd willen krijgen. Daarom moeten we krachtige besluiten nemen.’
De komende zeven jaar moeten enkele ‘knelpunten’ opgelost worden. De N207 moet doorgetrokken worden tot aan de A12. Ook de wegen tussen de A44 en N206 moeten minder kwetsbaar worden. De Rijnlandroute wordt volgens De Lange de komende jaren gerealiseerd. Ook wordt er geïnvesteerd in betere fietsroutes: ‘Het elektrische fietsen heeft de actieradius van het fietsen vele malen groter gemaakt. We zetten in op het woon-werkverkeer voor de fietsen.’
De Lange: ‘We zijn verkenning gestart voor verbindingen van Leiden Centraal naar Leiderdorp. Hier gaan wel veel bussen over, maar verbeteringen zijn nodig. Ook kijken we naar de verbindingen tussen Hillegom en Nieuw-Vennep. De hoogwaardige bussystemen kunnen alleen hoogwaardig zijn als de bussen ook in hoog tempo door kunnen rijden. De bussen mogen niet vast komen te staan in de files.’ Er wordt dus nagedacht over het aanleggen van aparte busbanen voor de veelal lege bussen die af en aan rijden.
Voor de Duinpolderweg worden nog vier varianten bekeken, waar de Nog Beter variant er een van is. Deze weg moet er echter hoe dan ook komen, aldus De Lange: ‘Hiervoor is 12,5 miljoen euro bestemd door de gemeenten. Er is samengewerkt met partners in Noord-Holland, die ook bedragen op tafel hebben gelegd. De portefeuillehouder: ‘Doel is om in 2013 – 2014 naar de planuitwerking te komen en dan de weg te realiseren. Het is nog nodig om de rijksbijdrages te krijgen. Met de Rijnlandroute is het ons ook gelukt, dus waarom zou het ons ook hier niet lukken?’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home