Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

01 april 2013

Tandje langzamer rijden

KAAG EN BRAASSEM – ‘Verkeer betekent dat je niet kunt uitsluiten dat er ongevallen plaatsvinden.’ Toch worden met het ‘Wegencategoriseringsplan’ nu de eerste stappen gezet richting het ‘Duurzaam Veilig’ inrichten van de wegen. Op termijn moeten alle wegen binnen de kernen een 30-km zone worden. Met de bijbehorende wegversmallingen, plantenbakken, punaises en drempels.

Wethouder Verkeer en Vervoer, Ton van Velzen, liet weten dat de gemeente voor het Wegencategoriseringsplan de plannen uit Alkemade en het oude Jacobswoude heeft samengevoegd; ‘Er staat op de tekeningen niets nieuws, maar vooral hoe het nu is.’ Max van Kelegom, eigenaar VMC Beleids- en Procesmanagement, vertelde maandag 4 maart over wat het ‘Duurzaam Veilig’ verhaal inhoudt. Het aantal dodelijke ongevallen is de afgelopen jaren gedaald van bijna 3.500 tot net iets boven de 500 per jaar. ‘We zitten tegen de grens aan van wat we nog naar beneden kunnen krijgen.’ Toch wil zijn bureau overal in Nederland, en dus ook in Kaag en Braassem, een poging wagen met Duurzaam Veilig. Insteek bij deze aanpak is, dat conflicten tussen het langzame en snelle verkeer beperkt worden. Hiervoor moeten nieuwe fiets- en wandelpaden worden aangelegd en die gaan vaak ten koste van de (breedte van de) wegen.

De wegen worden in verschillende categorieën geplaatst: erftoegangsweg Bibeko (binnen de bebouwde kom: maximaal 30 km per uur), erftoegangsweg Bubeko (buiten de bebouwde kom: 60 km), gebiedsontsluitingsweg  Bibeko (50 km) en gebiedsontsluitingsweg Bubeko (80 km). Auto(snel)wegen worden tegenwoordig ‘stroomwegen’ genoemd. Wanneer de komende jaren binnen de gemeente wegen worden aangepakt, gebeurt dit met de Duurzaam Veilig insteek. Zo krijgen kruisingen op gebiedsontsluitingswegen vaker rotondes of verkeerslichten en worden erftoegangswegen smaller en krijgen een andere verharding. Van Kelegom: ‘Het is goed om hiervoor de feiten te verzamelen: fietsverkeer, drukte, aantal ongevallen en bekijken wat de problemen zijn op die weg. Als je daar geen overeenkomsten over hebt met de omwonenden, dan krijg je er later problemen mee.’

Overigens worden in Kaag en Braassem oost (het oude Jacobswoudedeel geen snelheden teruggebracht. Dit vindt wil plaats in Kaag en Braassem west, zoals de Sotaweg. Bij Oude Wetering / Roelofarendsveen zijn met name de buitenwegen die moeten worden aangepast. Hier zullen de snelheden de komende jaren omlaag gaan. Het moet niet zo zijn dat alleen geluisterd wordt naar de moraalrijders; mensen die direct met een opgeheven vingertje klaar staan als je 55 rijdt op een 50 km weg. Alle belanghebbenden moeten hun zegje kunnen doen, maar dat levert wel problemen op, zo werd erkend. Op de Ripselaan, bijvoorbeeld, zijn de gebruikers diegenen die op deze weg rijden en niet de enkele bewoners die daarnaast wonen. Ambtenaar Hans Démoed oordeelde: ‘Iemand die gebruik maakt van de weg, is vaak meer belanghebbende dan degenen die er naast wonen.’ Gemeenteraadslid Jan van der Geest (VVD) waarschuwde dat er ‘geen overkill aan maatregelen moeten zijn, want dat gaat averechts werken. Op een lange, brede rechte weg moet je geen 50 km per uur instellen; iedereen rijdt dan harder. En dat is een perfecte brom van inkomsten, want bromsnor staat vervolgens met zijn lasergun lekker de hele dag te knallen.’