Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

01 mei 2013

Extra kosten door busbanen N207

KAAG EN BRAASSEM – De gemeente is volop in onderhandeling met de provincie over de kostenverdeling voor het verbreden van de N207. Aan beide zijden van deze weg worden busbanen gerealiseerd, die later mogelijk ook voor ‘doelgroepenverkeer’, zoals vrachtwagens gebruikt kunnen worden. Wethouder Antoon Kea verstrekte donderdag 18 april meer informatie.

De provincie moet grond kopen van de gemeente om de extra busbanen aan te leggen. Maar om die wegen te realiseren, moet ook de gemeente financieel bijdragen. Onderdeel van die bijdrage voor de gemeente is de wegenstructuur aan de oostkant, die moet aansluiten op de Drechthoek. Aan de westzijde moeten de wegen aansluiten op de Tuinderij. Ook dat deel moet de gemeente betalen. Kea: ‘We zijn met de bewoners in overleg om de aanleg van die rotonde te overwegen.’

Ook het deel bij Rijnsaterwoude is nog altijd onderwerp van gesprek tussen de gemeente en de provincie. Veel bewoners hebben een zienswijze op het bestemmingsplan ingediend, met de oproep om een westelijke parallelweg aan te leggen naast de N207. De De provincie geeft echter aan dat het gedeelte van die eventuele westelijke parallelweg tussen de Kerkweg en de Vriezeweg buiten hun ‘scope’ (verantwoordelijkheid, JD) ligt. Kea: ‘Ze voelen zich niet genoodzaakt om dat deel van een westelijke parallelweg aan te leggen. We beraden ons op de vraag of de gemeente (een deel van) de kosten voor de Parallelweg op zich neemt en of deze kosten gedeeld zouden kunnen worden met de provincie. Met die Parallelweg zou een groot deel van het vrachtwagenverkeer namelijk niet meer door Rijnsaterwoude hoeven.’

Tot nu toe verlopen de voorbereidingen van de uitdijing van de N207 op het grondgebied van Kaag en Braassem volgens planning. In Leimuiden zijn al onderzoeken gedaan naar mogelijk verhoogde geluidsoverlast, maar het ziet er niet naar uit dat aanvullende maatregelen op dat vlak gedaan moeten worden. De provincie wil de N207 verbreden in de jaren 2014 en 2015. Enig knelpunt voor de gemeente is nog, dat nu niet duidelijk is waar de bijdrage aan de N207 van betaald moet worden. Kea: ‘We zijn aan het kijken of we de financiën hebben. We zijn daarover in gesprek en de uitkomst is nog niet zeker. Maar hoe dan ook zal die uitkomst zodanig zijn, dat we het eindresultaat kunnen dragen.’