Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 mei 2013

Huiver om miljoen te investeren in Hoogwaardig Openbaar Vervoer

OEGSTGEEST – De gemeenteraadsleden staan niet te springen om 999.999 euro bij te dragen aan het HOV-net Zuid-Holland Noord. Hoewel wethouder Wendelien Tönjann een uitstekend onderhandelingsresultaat behaalde met de provincie, waarbij de gemeentelijke bijdrage daalde van enkele miljoenen tot minder dan een miljoen, willen de politici het onderste uit de kan.

Gemeenteraadslid Marcel de Ruijter (LO) stelde: ‘Dit is een kwalitatief minder openbaar vervoerssysteem dan de RijnGouweLijn (de tramlijn die Gouda met de kust moest verbinden en die nooit winstgevend zou worden, JD). Met deze nieuwe variant is er nauwelijks een grotere vraag naar het hoogwaardig openbaar vervoer.’ Hij gebruikte de slechte financiële staat van Oegstgeest als argument om geen bijdrage te hoeven leveren. Mocht zijn partij toch instemmen, dan wel onder de voorwaarde dat de huidige buslijnen voor Oegstgeest behouden blijven.

Ook fractievoorzitter Marien den Boer (CDA) was kritisch: ‘Oegstgeest heeft maar in een heel beperkte mate voordeel en wel in het zuidelijkste puntje van het dorp. Is dat die miljoen euro eigenlijk wel waard? Er is niet veel mobiliteitsgroei. Inwoners zullen niet naar het zuidelijkste puntje van Oegstgeest rijden om dan het HOV naar Katwijk en Noordwijk te pakken.’ Fractievoorzitter Eelke van den Ouweelen (Lokaal): ‘De RGL is van tafel en we krijgen er een miljoen euro niet van terug. Wel krijgen we een vorm van HOV waar we niet om gevraagd hebben.’

Gemeenteraadlid Ruud Hessing (PrO): ‘We zien geen reden om bij te dragen aan het openbaar vervoer; dat is een taak van de provincie. Het mag niet zo zijn dat het onderliggende buslijnennetwerk komt te verkruimelen om de kosten voor het HOV-net te dekken.’Fractievoorzitter Teeuwen (VVD) kon wel met het collegevoorstel instemmen. ‘De bus rijdt met grote betrouwbaarheid en comfort van oost naar west. Ook de RGL raakte Oegstgeest aan de zuidkant: dat verandert in feite niet. Bovendien krijg je via het R-net een aansluiting tot een veel groter geheel van het openbaar vervoer.’

Wethouder Tönjann vond dat er een ‘financieel goed resultaat’ is behaald. ‘We zullen in de onderhandelingen met de provincie ook een clausule opnemen dat we ons allebei inspannen voor het behoud van de kwaliteit van de huidige lijnen en dat deze minimaal op hetzelfde niveau blijven de komende jaren.

De vergadering werd kort voor middernacht gesloten en een besluit over dit onderwerp wordt pas in mei genomen. Als de raad echter niet instemt met dit collegevoorstel, lijkt de gemeente zich in de regio buitenspel te zetten. Immers, Oegstgeest is driftig op zoek naar gemeenten die willen overwegen om te fuseren met dit dorp. Maar niemand wil het bruidsmeisje: ‘Oegstgeest heeft een heel andere cultuur’, zo wordt in de gemeenteraad van Hillegom gezegd. ‘Voor Oegstgeest is er geen plek bij de Bollenvijf (Teylingen, Noordwijk, Noordwijkerhout, Lisse en Hillegom, JD), zo laat Arthur Eijs van de Noordwijkse Progressieve Combinatie weten. Door niet in te stemmen met een bijdrage van 999.999 euro voor een bovenregionaal openbaar vervoersnetwerk, toont de politiek aan weinig visie te hebben op wat echt belangrijk is.