Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 juli 2013

Droom komt uit

 
NOORDWIJK – Acht basisschoolleerlingen uit heel Nederland krijgen maandag 1 juli de kans om de ruimtevaarder André Kuipers te interviewen. Zij zijn door het Space Expo geselecteerd op basis van hun motivatie en het type vragen dat ze voor Kuipers voorbereid hadden.
 
Een van de gelukkige kinderen is de 10-jarige Voorhoutse Jonathan van Vlaanderen en hij kan niet wachten tot het grote moment daar is. ‘André is mijn grote held; hij overkwam veel tegenvallers, maar het lukte hem uiteindelijk toch om naar de ruimte te gaan.’ De leerling van De Noordwijkse School heeft de vragen al goed voorbereid: ‘Denkt u dat het voor kinderen goed is om een bèta studie te kiezen en welke studie zou u dan adviseren en waarom? Hoe denkt u dat de ruimtevaart in de toekomst zal veranderen.’
 
Jonathan, die niet alleen de krant maar ook de Elsevier leest, heeft ook een favoriete vraag: ‘Wat zou uw advies zijn aan iedereen, om zijn of haar droom waar te maken?’ Een echte droomwens om zelf de ruimte in te gaan, heeft de tienjarige niet. ‘Het lijkt me wel leuk, maar ik wil liever iets met de ruimtevaart doen. Ik ben namelijk gek op scheikunde en natuurkunde en vindt het mooi om te zien hoe de stofjes opgebouwd worden.’ Hij voorziet een mooie toekomst voor de ruimtevaart: ‘Die wordt toegankelijker voor de mensen, maar ook milieuvriendelijker. In plaats van kerosine gaan we biobrandstof gebruiken en we zullen later verder komen in de ruimte dan nu het geval is.’