STREEK – In de noordelijke randstad moeten de komende jaren 300.000
woningen bijgebouwd worden. Een deel van die woningen moeten in de Bollenstreek
en de Haarlemmermeer worden gerealiseerd. Deze mededeling doet Debby Lieuw-On, Communicatieadviseur van
de Stadsregio Amsterdam. Tegenstanders van de aanleg van de Duinpolderweg
waarschuwen, dat de komst van deze weg zal zorgen voor een tsunami aan
woningbouw in de Bollenstreek.
Wat is de reden dat de Stadsregio Amsterdam
wil meebetalen aan een investering voor een infrastructurele verbinding, de
Duinpolderweg, die mede buiten de eigen stadsregionale grenzen ligt?
Het tracé ligt voor tweederde binnen het
gebied van de stadsregio Amsterdam (Tussen de Ringvaart -A4). De stadsregio
investeert in het verbinden van woningbouwgebieden met belangrijke werkgebieden
(Bollenstreek/Zuid-Kennemerland en westen van Haarlemmermeer), met belangrijke
werkgebieden (de oostkant van Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam).’
Is het bestuur van de Stadsregio Amsterdam
er voorstander van, dat naast/langs de aan te leggen verbindingsroute (ook
bekend als de Duinpolderweg) extra ontwikkelingen plaatsvinden? Te denken valt
hierbij aan de aanleg van bedrijventerreinen en / of woningen.
‘De Stadsregio Amsterdam onderschrijft de
uitkomsten van een studie uitgevoerd door het Rijk dat er in de Noordelijke
Randstad ruim 300.000 woningen dienen te worden bijgebouwd tot 2040 om aan de
woningbehoefte te kunnen voldoen. Een deel van deze opgave moet in de
Haarlemmermeer / Bollenstreek worden gerealiseerd. In het kader van de
Structuurvisie Mainport Amsterdam Schiphol Haarlemmermeer (SMASH) wordt
gestudeerd op de locaties waar deze woningen kunnen worden gebouwd.’
Is de aanleg van bedrijventerreinen langs
een nieuwe weg immers niet onontbeerlijk voor of op zijn minst bijdragend
aan, een degelijke financiele onderbouwing van het gehele project?
‘Bestuurders gaan - tot op heden - niet
uit van een bijdrage uit grondexploitaties van woningbouwlocaties en/of
bedrijventerreinen.’
Het lijkt erop, dat minister Schultz van
Haegen geen voorstander is van de optie dat het rijk medefinancier wordt van
dit project. Als het rijk niet investeert, betekent dit een extra kostenpost
van vele tientallen miljoenen euro's, die opgevangen moeten worden door onder
meer de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Amsterdam. Is de Stadsregio Amsterdam
in dat geval bereid extra miljoenen te investeren in een weg die op de grens
van Noord-Holland en Zuid-Holland ligt? Waarom wel / niet?
‘In de brief van de minister
staat een aantal voorwaarden waarvan zij vindt dat de weg aan moet voldoen.
Deze voorwaarden worden in beeld gebracht. De verantwoordelijke partijen
Duinpolderweg zijn nog met het rijk in gesprek over een bijdrage. In het
najaar hopen zij op meer duidelijkheid. Mocht er vanuit het rijk besloten
worden om niet te investeren, dan zullen de partners met elkaar in gesprek gaan
hoe dit opgelost kan worden. Voor meer informatie over de Duinpolderweg
(N206-A4) verwijs ik u naar de website http://www.noord-holland.nl/duinpolderweg.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home