Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

09 september 2013

Vernietigend rapport Oranjewoud

OEGSTGEEST – Een bezuiniging van 35.000 euro op het onderhoud aan de wegen pakt gigantisch slecht uit. Dat is de conclusie van het onafhankelijke onderzoeksbureau Oranjewoud. Deze bezuiniging zal er onherroepelijk toe leiden, dat de wegen versneld aftakelen en dat verkeersdeelnemers overal in het dorp geconfronteerd worden met scheuren in het asfalt en een complete achteruitgang van de kwaliteit van het wegennet.
Een bedrag van 35.000 euro op een totale gemeentelijke begroting van tientallen miljoenen lijkt niet zoveel, maar het blijkt verstrekkende gevolgen te hebben. Het bureau stelt over de bezuiniging: ‘Deze zal leiden tot een totale vermindering van het onderhoudsbudget voor wegen van 300.000 euro.’ Het wegennet in Oegstgeest verdient nu al niet het predicaat ‘basis’ en een verdere achteruitgang kan desastreuze effecten hebben, aldus Oranjewoud. ‘Een bezuiniging van deze omvang is niet op te vangen en leidt uiteindelijk tot hogere kosten, schadeclaims en kwaliteitsafname.’
Na aanleg van een weg slijt die steeds iets sneller. Met beheer- en onderhoudsmaatregelen wordt de kwaliteit van de weg op peil gehouden, zodat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Vorig jaar heeft de gemeente minder geinvesteerd in het wegenonderhoud en hierdoor is nu al een achterstand ontstaan. Nu is er niet genoeg geld om de wegen goed te beheren. Daardoor worden grote maatregelen uitgesteld of helemaal geschrapt. En dit heeft weer tot gevolg dat de kosten voor lapmaatregelen toenemen.
 
Hierbij valt te denken aan het repararen van scheuren in asfalt, maar volgens Oranjewoud zijn dit de verkeerde maatregelen: ‘Achtergebleven kleine scheuren worden groter en de gerepareerde scheuren komen weer terug.’ Ook het deels herstraten van een rijbaan of voetpad vindt geen genade in de ogen van het bureau. ‘Als bij oneffenheden een deel wordt herstraat en de rest niet, blijven de lichte oneffenheden zitten en verergeren ze. Hierdoor ontstaat meer overlast.’ Kortom; de kosten gaan omhoog, de kwaliteit gaat omlaag terwijl de gebruikers meer klagen.