Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 november 2013

Enthousiaste start van PRO

KAAG EN BRAASSEM – Bij de presentatie van PRO was er veel enthousiasme onder de circa 70 aanwezigen in de Hof van Alkemade (Schoolbaan 2). Deze inwoners smachten naar een nieuwe partij die de politiek wakker gaat schudden en alles zal verbeteren.
Inwoner Hanny Klink stelt: ‘Ik denk dat het tijd is, dat er wat nieuws komt. Ik proef enthousiasme. Ik was altijd van de PvdA, maar vind het niet erg dat de naam verdwijnt. Dit is een enthousiaste groep en ik hoop dat PRO vier of vijf zetels haalt.’ Wilma Witteman ziet PRO ook wel zitten: ‘Voor de gemeeente is PRO een goed initiatief; met een club enthousiaste mensen kan het wel wat worden. Ik denk dat PRO blijft.’
Ook Kees van der Star is ‘redelijk enthousiast’. Hij laat weten waarom: ‘Het zijn jonge mensen met aparte ideeën. Bijvoorbeeld, dat vrijwilligers in de toekomst nodig zijn, zodat we elkaar kunnen verzorgen. De dikke dossiers van tegenwoordig zijn zinloos en ik denk dat het mogelijk is om het ambtenarenapparaat en de politiek te vernieuwen.’ Vindt u PRO een populistische partij? ‘Voor sommige onderwerpen wel ja. Dat bedoel ik positief. Vanavond is het begin van een nieuwe beweging. Ik hoop en denk dat ze volgelingen krijgen.’
PvdA-raadslid  Evert Henrotte is positief over de komst van PRO: ‘Het is heel goed, dat met de veranderende gemeente ook vernieuwing komt. Ik denk dat PRO over tien jaar nog bestaat; we hebben dan een streep gezet onder het oude.’ Ook de huidige PvdA-fractievoorzitter Piet van Veen wil zich voor PRO in gaan zetten: ‘Je moet uitkijken dat je niet alleen met nieuwe mensen gaat werken. Ik denk dat ik wel ga solliciteren om een nieuwe periode in de raad te zitten.’
Tijdens de avond waren ook Christian Malin en Petra van der Wereld (beide van SVKB) aanwezig. Zij zien PRO niet als een bedreiging, zo reageren ze. Malin: ‘Het is verfrissend. Maar onze partij is ook begonnen met een verjonging. Zo zitten we op Facebook  en proberen we ook jonge mensen binnen te halen.’ Van der Wereld vervolgt: ‘Ik vind PRO een hartstikke goed initiatief, al heb ik nog geen vernieuwing gehoord. De PvdA was op sterven na dood. De passie is er en we gaan zien of ze het waar gaan maken. Wij proberen al vier jaar te hervormen en ik zou het fijn vinden als we de komende raadsperiode samen kunnen optrekken.’