NOORDWIJK
– Het was niets meer en niets minder dan een bestuurlijk bommetje, dat
burgemeester Jan Pieter Lokker lanceerde tijdens de nieuwjaarsreceptie van
zaterdag 4 januari. Hij pleitte voor het afschaffen van de
commissievergaderingen en een nieuwe manier van werken waarbij ‘burgerpanels’
(groepjes inwoners die meepraten en meebeslissen over een bepaaldekwestie, JD)
besluiten nemen. Als die besluiten binnen de regels vallen, kan de gemeenteraad
niets anders doen dan er een goedkeuringsstempel op te zetten. Het was een
revolutionaire stellingname en nu is het afwachten of de gemeenteraadsleden de
politieke moed hebben om dit initiatief te verwezenlijken.
Lokker liet onder meer
weten: In de participatiesamenleving staat de eigen verantwoordelijkheid van de
burger centraal en wordt meer initiatief en actie van inwoners gevraagd om
eigen en andermans problemen op te lossen. Dit betekent wel dat de politiek
ruimte zal moeten bieden aan de inwoners om ook buiten de bestaande kaders en
structuren oplossingen te bedenken en uit te voeren. De gemeente zal bereid
moeten zijn om bestaande regelgeving aan te passen of deze zelfs even los te
laten om maatschappelijke initiatieven in de vorm van experimenten in dorp,
wijk of straat mogelijk te maken.’
‘Vernieuwing van het
openbaar bestuur begint bij de gemeente. In diverse gemeenten in Nederland
wordt al langer geëxperimenteerd met nieuwe vormen van politieke
besluitvorming. In al deze gevallen wordt gezocht naar een manier van
vergaderen die de politiek rechtstreeks in verbinding brengt met de inwoners en
waar het bestuur de beweging heeft gemaakt van een gesloten naar een open
vergadercultuur. Alle oproepen om mee te praten en mee te doen krijgen pas echt
betekenis als inwoners ook mogen meebeslissen. Daarmee verliest de gemeenteraad
weliswaar haar beslismonopolie, maar wint zij aan democratisch gehalte. Het
gemeentebestuur moet daarbij het experiment niet schuwen en laten we daarom in
2014 een eerste stap zetten op weg naar een participatiedemocratie.’
De burgemeester geeft een
voorbeeld met het instellen van digitale platforms en burgerpanels. ‘Elk moment
van de dag kan de moderne burger de gebeurtenissen in de wereld volgen en zich
een mening vormen. Hij zoekt en vindt verbinding met andere burgers steeds
vaker via sociale media. Door het creëren van een of meer digitale platforms is
de gemeente in staat om inwoners direct te betrekken bij beleids- en
besluitvorming. Door middel van representatieve, dus breed samengestelde
burgerpanels, kunnen inwoners die hiervan lid zijn zich uitspreken over
beleidsvoornemens of met initiatieven komen. De platforms fungeren als digitale
ontmoetingscentra waar de leden van het burgerpanel inloggen met hun DigiD en
alle relevante informatie vinden over voorgenomen beleid.’
Hij gaat verder: ‘In de
nieuwe werkwijze stellen de raadsleden vooraf de noodzakelijke
randvoorwaarden(kaders) vast. Valt een besluit van het burgerpanel binnen de
vooraf gestelde voorwaarden, dan neemt de raad het besluit over. De raadszaal
wordt ingericht als centrum waar inwoners, politici, bestuurders en ambtenaren
elkaar fysiek ontmoeten, informatie delen en met elkaar de dialoog aangaan.
Deze gesprekken komen in de plaats van de gebruikelijke commissievergaderingen.
Zo wordt de raadzaal het ‘open huis’ van de gemeenschap waar politici en
ambtenaren in direct contact treden met inwoners, ondernemers en
maatschappelijke partners.’
Ook de werkwijze van het
ambtelijk apparaat moet fors veranderen. ‘Deze nieuwe rol van het
gemeentebestuur vereist dat de ambtelijke dienst volledig dienstbaar wordt
gemaakt aan de participatieplatforms. Ambtenaren moeten zelfstandig naar buiten
kunnen treden om verbinding te maken met ondernemers, maatschappelijke
organisaties en inwoners waarbij het onderwerp centraal staat. Op die manier
hebben maatschappelijke initiatieven meer kans van slagen omdat vanaf het begin
de ambtenaar meedenkt en meewerkt aan de oplossing.’
Lokker besluit: ‘Stop met
de discussie over de ideale structuur of schaal van de gemeente. Zoek naar
oplossingen en ideeën ook buiten de grenzen van de eigen gemeente. Veel kennis
en ervaring is op vele nationale en regionale dataplatforms te vinden en zijn
beschikbaar om te gebruiken. De nieuwe gemeente is per definitie een
grenzenloze gemeente die, afhankelijk van het op te lossen probleem, de
samenwerking zoekt met gemeenten, maatschappelijke organisaties en private
partijen tot ver buiten de eigen regio.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home