OEGSTGEEST
– De besturing van de gemeente moet nog beter worden en een ‘Tienpuntenplan’ is
opgezet om dit te bereiken. Zo moet de gemeenteraad beter geïnformeerd worden
over allerlei onderwerpen, waaronder de financiële stnd van zaken. Ook dient de
samenwerking tussen raad en college verbeterd worden, niet alleen qua
communicatie, maar ook wat betreft houding en gedrag.
Het lezen van het
Tienpuntenplan is eigenlijk heel schokkend. Het gaat daarbij niet zozeer om de
oplossingen zelf, maar om de wetenschap dat deze oplossingen noodzakelijk zijn,
omdat het in de praktijk nooit zo heeft gewerkt op het gemeentehuis. Een
voorbeeld: ‘Tijdigheid van informatie aan de raad moeten onderdeel zijn van de
periodieke beoordeling van het functioneren van de burgemeester.’ Blijkbaar moesten
de raadsleden in het verleden hun mening geven over hoe de burgemeester haar
werk deed, zonder dat die raadsleden alle benodigde informatie hadden om zich
een goed oordeel te vellen.
Een ander voorbeeld
betreft de ‘onderlinge omgangsvormen’. In het Tienpuntenplan wordt geadviseerd:
‘De principes zijn: kritisch op de inhoud, maar respectvol naar de persoon.
Persoonlijke integriteit is daarbij het uitgangspunt. Raadsleden en
collegeleden moeten elkaar onderling kunnen aanspreken op gedrag wanneer wordt afgeweken
van het besturingsmodel.’ Dit soort zaken waren dus jarenlang geen gewoonte. En wat dacht u van de
volgende adviezen voor een professionele financiële sturing: ‘De geldstromen
moeten goed in beeld zijn, boekingsfouten mogen niet aan de orde zijn en er
mogen geen achterstanden zijn. De informatie klopt gewoon altijd.’ Dat zou toch
een normale gang van zaken moeten zijn, maar niet bij het gemeentebestuur van
Oegstgeest, zo concludeert ook het Tienpuntenplan: ‘in de huidige situatie is
dat nog geen realiteit.’ De raadswerkgroep die het Tienpuntenplan heeft
opgesteld geeft het college van burgemeester en wethouders daarom de opdracht
om ‘met een verbeterplan te komen om de basis van het financiële beheer op orde
te krijgen.’ Ook waar het gaat om de gegevens van Servicepunt71.
Als uitsmijter geven de
volgende zinnen aan, dat de afgelopen jaren niet het hoogste orgaan, de door de
inwoners gekozen gemeenteraad, het voor het zeggen had, maar dat alle macht lag
bij het college van burgemeester en wethouders: ‘De informatiebehoefte van de
raad is leidend. Dus niet “dat wat het college wil geven’, maar “dat wat de
raad vraagt”. Dit is een fundamenteel andere grondhouding, namelijk één van
maximale transparantie. We moeten nu afwachten of het college en de gemeenteraad
de moed, capaciteit en doorzettingsvermogen hebben om écht over te gaan tot een
transparante manier van het besturen van de gemeente.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home