JOEP
DERKSEN
LISSE
– De nieuwe raadsleden werden woensdag 23 april in het Koetshuis bij kasteel
Keukenhof geïnformeerd over de ‘innovatieve kracht van de Greenport Duin- en
Bollenstreek. Dit gebeurde door een gezamenlijke inspanning van Teylings
wethouder Leo van der Zon, regiomarketeer Piet de Vries en Onno Zwart,
directeur van de Greenport Ontwikkelingsmaatschappij B.V. (GOM). De boodschap
was duidelijk; als de politici kiezen voor het eigenbelang in plaats van de
regionale marketing, dan gaan kansen verloren en lopen ondernemers en overheden
inkomsten mis.
Na een filmpje, dat
dertien minuten duurde, beet Van der Zon het spits af. Hij informeerde de –
meest nieuwe - raadsleden dat de Greenport Duin- en Bollenstreek achterop raakt
bij andere greenports. En dus overheidssubsidies misloopt. ‘We hingen in 2011
aan de vijfde mem’, aldus Van der Zon. Sinds die tijd zijn veranderingen
doorgevoerd en profileert de Greenport Duin- en Bollenstreek zich als een regio
met activiteiten op zes verschillende gebieden. Het gaat dan om: ‘Biobased
Economy’, ‘Ruimtevaarttechnologie’, ‘Product- en procesinnovaties’, ‘Regiomarketing’,
‘Grondzaken’ en ‘Governance’ (de samenwerking tussen overheden en
belangenbehartigers in de regio). De gemeenteraden van de Bollen6 wordt
binnenkort gevraagd om tot 2018 in
totaal 180.000 euro op te hoesten voor het financieren van een zogeheten ‘economic
board van de Greenport Duin- en Bollenstreek’.
Zwart lichtte toe wat de
GOM zoal doet. Door het opruimen van oude schuurtjes en kassen wordt de
verrommeling tegen gegaan en komt er meer eersteklas bollengrond vrij om te
gebruiken. Hierdoor zijn er ook meer mogelijkheden om elders bouwprojecten van
de grond te krijgen. In de regio moeten
er de komende jaren zo maximaal 600 ‘greenportwoningen’ bijkomen. Met de
opbrengst van die verkochte woningen moet de herstructurering van de
bollengronden en het tegengaan van de verrommeling betaald worden. Twee grote
bouwprojecten met een totale waarde van 70 miljoen euro zijn inmiddels al van
start gegaan: het Greenhouse Park en Trappenberg-Kloosterschuur.
De Vries rekende de
politici voor, dat er veel geld omgaat
in de Nederlandse toeristische sector; maar liefst 37 miljard euro; dat is meer
geld dan in de agrarische sector wordt verdiend. ‘De Bollenstreek heeft op
recretatief gebied heeft een oudbollig imago en we worden nauwelijks genoemd
als bestemming.’ Hij weet wel waar dit door komt. ‘Er vindt geen serieuze
promotie van de regio plaats. De promotie van deze streek gebeurt door een sterke
versnippering van activiteiten en ook bestaat er vanuit het bedrijfsleven
relatief weinig draagvlak voor dit soort activititen.
Met het opzetten van
regiomarketing wil De Vries meer toeristen naar dit gebied trekken en de eigen
inwoners aanmoedigen om hun vakantiereizen en dagtrips in de eigen omgeving
door te brengen. Ook wil De Vries ‘de krachten bundelen’ van VVV’s,
citymarketingorganisaties en marketingbureau’s.’
Hij presenteerde de
Bollenstreek slogan waarmee ‘we’ ons in Nederland en de rest van de wereld gaan
presenteren: ‘Bollenstreek: alles wat Nederland te bieden heeft in een
notendop’. De Vries: ‘We hebben hier de Bollenstreek Big 5: uitgestrekte
stranden en duinen, geur- en kleurrijke bollenvelden, het wijdvertakte
recreatieve watergebied (Kagerplassen), cultuur-historische attracties (‘ik
vind dat Leiden bij de Bollenstreek hoort’) en gastvrije faciliteiten’.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home