Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 april 2014

‘Zwakste schakel bepaalt kracht van deze ketting’

JOEP DERKSEN
OEGSTGEEST – Burgemeester Jan Waaijer ging er tijdens zijn ‘maiden speech’ in de gemeenteraad eens goed voor staan. Helaas konden hierdoor de thuiskijkers via internet zijn gezicht niet meer zien. In zijn eerste toespraak voor de raad wees hij de politici erop dat ze volksvertegenwoordiger zijn van de samenleving, en geen belangenbehartiger van een of meerdere individuen. ‘Luister op vele plaatsen in onze samenleving om de hartenklop van Oegstgeest waar te nemen.’
Over de komende vier politieke jaren stelde de burgemeester en voorzitter van de gemeenteraad: ‘De zwakste schakel bepaalt de kracht van deze ketting. 19 raadsleden en drie wethouders bepalen het spel. Ik  hoop dat we niet tegen, maar met elkaar spelen. Ik hoop de wedstrijd niet dood te fluiten, maar als iemand met gestrekt been er in gaat, moet ik een kaart trekken. Mijn bestuursstijl is als die van een judoka; ik ben geen bokser. Een linkse hoek of stoot onder de gordel past niet bij mij. Bij judo moet je stevig met beide benen op de grond staan, maar vooral gebruik maken van de kracht van je tegenstander. Bovendien is judo een sport van goede manieren. Ik hoop dat u niet alleen een intelligente, maar ook een verstandige raad zal zijn. Ik wil hier graag het mijne toe bijdragen. Aan ons allen de opdracht om het waar te maken.’