Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 oktober 2014

‘Hillegom is de vergeten parel van de Bollenstreek’

JOEP DERKSEN
HILLEGOM – Het dorp is er klaar voor om de leidende rol over te nemen, waar het gaat om het aantrekken van het winkelend publiek en het verwelkomen van de toeristen. Na vier jaar zijn de werkzaamheden aan de N208 volledig afgerond én ziet het winkelcentrum er tiptop uit. Klaas Slootweg, voorzitter van KoopCentrum Hillegom en Hans van Schie, voorzitter van InitiatiefRijk Hillegom vertellen met passie over de kansen voor ondernemers in Hillegom.
‘We hebben de grootste speeltuin van Europa ten noorden van ons, Keukenhof ten zuiden van ons, de duinen ten westen van ons en waterrecreatie ten oosten van ons. Wij zijn het centrum van al deze toeristische attracties’, zo stelt Van Schie enthousiast. ‘De werkzaamheden aan de N208 zijn eindelijk achter de rug; ze hebben langer geduurd dan we gehoopt en bedacht hadden. Dat heeft ondernemers in zowel het winkelcentrum als het buitengebied geraakt. Maar nu is de weg helemaal klaar, met nieuwe rotondes en prachtige vrijliggende fetspaden. En de winkeliers zijn voor de volle 100% bereikbaar.’
De laatste paar maanden kwamen de Hillegomse ondernemers positief in het nieuws door alle promotieacties die in het dorp werden gehouden, zoals ‘Hillegom is de weg kwijt’ en werden er gratis ijsjes weggegeven aan kinderen. Ook de komende (feest)maanden wordt flink uitgepakt; in samenwerking met de gemeente. Zo heeft het winkelcentrum een grote aantrekkingskracht, doordat er niet alleen meer parkeerplaatsen bij zijn gekomen, maar ook vanwege het feit, dat parkeren nog altijd gratis is in het dorpscentrum. Rond de feestdagen is er iedere zaterdag reuring in het dorp, met zingende koren, Sinterklaasactiviteiten en een van de grootste kerstmarkten van de regio.
‘Plannen voor een Beatlesmonument’
En ook buiten het dorpscentrum is er van alles te zien en te beleven. Wist u dat er in Hillegom een lokale bierbrouwerij staat? Liefhebbers van oude auto’s kunnen bij het Ford Museum terecht en Annemieke’s Pluktuin is ook een grote toeristentrekker. Voor de sportievelingen is er in Hillegom een paintballhal en wie wat rustiger wil genieten, gaat naar bijvoorbeeld naar de schelpentuinen of het enige openluchtzwembad van de wijde regio. Ook op cultuurhistorisch gebied heeft Hillegom te bieden. Zo wordt in november de winnaar van de gedichtenwedstrijd bekend gemaakt en vindt er ieder jaar een muziekfestival plaats, dat duizenden bezoekers trekt. Bovendien zijn er plannen om een Beatlesmonument op te richten; het is namelijk precies vijftig jaar geleden dat The Beatles naar Hillegom kwamen voor een eenmalig optreden.
De beide ondernemersverenigingen hebben plannen om ook de varende consumenten naar het centrum te krijgen; door het realiseren van aanlegsteigers in de haven – midden in het centrum van Hillegom! Slootweg en Van Schie vertellen over het enthousiasme waarmee ondernemers de handen ineen slaan om samen veel meer te kunnen bereiken, dan dat je als ondernemer zelf zou kunnen. Eens per maand (iedere derde woensdag) organiseren de ondernemers van buiten het koopcentrum namelijk de Floraborrel; dat is niet alleen voor ondernemers in Hillegom, maar ook daarbuiten. Tijdens andere themaavonden wordt ook gesproken over allerlei zaken die ondernemers aangaan, zoals personeelszaken of er komt een presentatie van een deurwaarder over incassoproblematieken. Ook de BIZ (BedrijfsInvesteringsZone) werpt haar vruchten af; vanaf 1 januari begint de BIZ met nieuw elan, zo laat Slootweg weten.
‘Ga niet achter de balie wachten op klanten’
Hij vervolgt: ‘Het is noodzakelijk dat er een vorm van centrummanagement komt. De marketing van Hillegom moet meer aandacht krijgen en een centrummanager kan de verbindende factor zijn in het vertrouwen van de ondernemers aan de ene kant en de komst van bezoekers en toeristen aan de andere kant.’ Van Schie is het daar mee eens en hij vult aan: ‘Als Hillegom Promotie doen we veel dingen, maar het beste draagvlak creëer je als ondernemers zelf. Slootweg: ‘Ga niet achter de balie staan te wachten op klanten, maar kom de winkel uit. Zoek elkaar op met acties; als de wijnhandel, kaasboer en chocolaterie met elkaar kunnen samenwerken, dan kunnen andere ondernemers dat toch ook?!’
‘Door creatieve activiteiten gaat Hillegom weer bruisen. Wij willen de Hillegomse ondernemers buiten de eigen ondernemersmuur laten denken. Wij willen meedenken met zaken die regionaal gebeuren;  daarom haken we aan bij de haringparty en mosselparty. Een dorp houdt economisch gezien niet op bij de gemeentegrenzen. Ondernemers kunnen heel uniek voor een bepaald dorp zijn.’ Slootweg: ‘We zijn bezig met een inhaalslag van promotie en recreatie; Hillegom is de vergeten parel van de Bollenstreek en de komende jaren zal blijken dat Hillegom hét shopping centrum van de regio wordt, deel uitmakend van de toeristische en recreatieve sector.’ Dit past allemaal in de visie die de beide ondernemers hebben: ‘Initiatiefrijk Hillegom; daar willen we met ons allen invulling aan geven! We hebben een inhaalslag te doen en we trekken er met z’n allen aan.’