JOEP DERKSEN
LISSE – Het college
van burgemeester en wethouders wil dat BESCAL het beheer van de culturele
accommodaties blijft verzorgen. Volgens wethouder Adri de Roon (D66) is er geen
beter alternatief, zo liet hij dinsdag 21 oktober weten.
Volgens
het onderzoeksbureau Hospitality Consultants heeft BESCAL het goed voor elkaar,
waar het gaat om het ‘professioneel beheren en exploiteren van de
sociaal-culturele accommodaties.’ De interne bedrijfsvoering is ‘op orde’ en de
exploitatie is ‘geprofessionaliseerd’, zo oordeelt de gemeente op basis van het
onderzoek. Veel lof is er over de ‘Jaarrapportage 2013’ en de
‘Halfjaarrapportage 2014’, die door BESCAL zijn opgesteld.
Een van de doelstellingen waarom
BESCAL is opgezet, is het drastisch verhogen van het aantal organisaties dat
gebruik maakt van de verschillende faciliteiten. Dat is tot nu toe nog niet
gelukt, maar deze ontwikkeling lijkt geen probleem te zijn. De Roon: ‘We hebben
vastgesteld, dat BESCAL met de komst van de nieuwe directeur en de
reorganisatie en de verbeteringen heeft laten zien dat ze voldoende deskundig
en profesioneel zijn. Er zijn wel verbeterpunten , maar waar niet en wie niet?!
Mede door de reorganisatie en het goed uitlijnen van de bedrijfsprocessen hebben
ze laten zien dat ze aan kostenbeheersing doen en de eigen kosten zijn
afgenomen.’
Volgens
De Roon komt uit het onderzoek naar voren, ‘dat BESCAL het zo slecht nog niet
doet. Er zijn geen alternatieven die interessant zijn. BESCAL is de beste keuze
voor de gemeente Lisse als het gaat om het beheer van de sociale en culturele accommodaties.’
Dat vrijwilligers de locaties weer gaan
beheren, is geen optie, aldus De Roon. ‘Met een beetje historisch besef is dat
niet zo’n goed idee. De ervaringen tot 2007 waren de input voor het nieuwe
accommodatiebeleid. Het beheer en onderhoud
van gebouwen kun je niet overlaten aan vrijwilligersorganisaties. Dat
gaat fout. Kijk onder andere naar De Greef en ’t Poelhuys. Er is geen enkele aanleiding om
terug te gaan naar het verleden.’
Vorige
week kwam naar buiten, dat veel gebruikers helemaal niet blij zijn met onder
meer de manier waarop het BESCAL-management communiceert. De Roon stelt
hierover: ‘Ik vind communicatie tussen BESCAL en de gebruikers wel van belang,
maar het is geen aanleiding om aan te geven dat de communicatie ernstig onder
de maat is. BESCAL heeft de opdracht om het zo professioneel mogeliijk tegen zo
laag mogelijke kosten te doen. Ik begrijp dat gebruikers niet tevreden zijn
over de tarieven, maar ze zijn alleen tevreden als ze gratis naar binnen
kunnen.’ De leden van de gemeenteraad bepalen in november, of zij meegaan met
dit collegebesluit.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home