JOEP DERKSEN
LISSE – Centrummanager
Harry Duivenvoorden moet zijn functie neerleggen, maar wat hem betreft komt dit
twee jaar te vroeg. Het zit echter niet in hem om zich bij de pakken neer te
leggen, want hij gaat zich onder meer bezig houden met ‘Bollenstreek beleef
het’. Wat Duivenvoorden betreft ligt de toekomst van de Lisse-promotie in de
regio.
Hij
blikt tevreden terug op de afgelopen jaren en constateert dat hij allerlei
zaken heeft neergezet voor cultuur, sport en onderwijs. Op initiatief van
Duivenvoorden bedacht een reclamebureau het vrouwengezicht ‘Lisa’ als
promotiemiddel. Behalve een aantal banieren die her en der in het dorp
geplaatst werden, is hier verder niets meer van vernomen. ‘Door een beperking
van het budget is daar niets uitgekomen’, aldus Duivenvoorden. Andere zaken
zijn voorspoediger gegaan, zoals de Lenteflora (‘Mijn verbinding naar alle
partijen heeft daar toe bijgedragen’) en het realiseren van het keurmerk Veilig
Ondernemen.
Duivenvoorden:
‘Door mijn grote netwerk heb ik op een gemakkelijke manier initiatieven kunnen
laten ontstaan. Dan gaat het om het aankleden van de koopzondagen met de
autoboulevard en het meehelpen om op zaterdagen promotie te maken, met
straatvermaak zoals muziek en straattoneel. Hierdoor werd het drukker.’
De
Stichting Lisse Marketing (SLIM) neemt afscheid van Duivenvoorden en is op zoek
naar iemand die Duivenvoorden’s taken goedkoper wil doen én er meer tijd in wil
stoppen. De huidige centrummanager betwijfelt of er iemand te vinden is die
evenveel capaciteiten heeft als hij. ‘Ik kon mijn 40-jarige ondernemerskennis
delen met de winkeliers; dat leidde tot onderling begrip voor de noodzaak om
mee te doen aan de koopzondagen. Winkeliers belden mij ook in de avonduren als
er vragen of problemen waren. Ik was een luisterend oor voor iedereen. Mijn opvolger moet meer
werken voor minder (dan 20.000 euro per jaar, JD). Er is niemand met zo’n
netwerk en ondernemerschap als ik. Een 25-jarige afgestudeerde kan niet denken
als ondernemer.’
Met
de komst van dorpspromotor Marco van der Lingen kreeg Duivenvoorden een nieuwe
‘baas’. Daar had hij geen problemen mee: ‘Als autodidact marketeer had ik niet voldoende kennis van het totale
marketinggtraject. Mijn handicap was dat ik vooral digitaal niet zo goed tot
mijn recht kwam. Dat heeft de komst van Marco twee jaar geleden opgelost. Ik
ben ook niet de man van de details, maar opereer vanuit mijn gevoel op
hoofdlijnen. Dan is het lastiger om mensen achter je te krijgen.’ Duivenvoorden
was wel verrast dat ‘Lisa’ niet meer terug te vinden is in het door Van der
Lingen opgestelde vierjarenplan.
Met
trots stelt Duivenvoorden dat hij de aanjager is geweest om de toeristentrek
van de Keukenhoven naar het dorpscentrum te bewerkstelligen. Maar toch moet hij
weg. ‘Ik dacht dat het wel zou gaan lukken tot 2016 te blijven. Het SLIM-bestuur
heeft in haar wijsheid gezegd dat een nieuwe verlenging er niet meer in zit. Ik
ga het missen, maar ik ga niet achter de gordijnen zitten. Ik ben betrokken bij
‘Bollenstreek beleef het’ en ga verder met mijn firma. Ik wil nog zeker vijf
jaar daar verdiensten uitdraaien. Dat moet ook wel, ,want ik ben niet zo van
het handje ophouden.’
Over
Bollenstreek beleef het: ‘Je kunt Lisse als dorp alleen niet verkopen naar de
rest van de wereld, maar de Bollenstreek als eenheid wel. Moet ik de wereld
gaan verkopen dat er in Lisse een zangkoortje op straat staat? We hebben een
activiteitenkalender voor de hele Bollenstreek nodig!’ Het mooiste moment
maakte Duivenvoorden kortgeleden mee. Twee tieners zeiden tegen hem: ‘Wat
jammer dat u weg gaat’. Duivenvoorden: ‘Het regende en gelukkig zagen ze mijn
tranen niet.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home