Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

03 juni 2015

HOV zorgt voor meer CO2-uitstoot

TEYLINGEN – Om ervoor te zorgen dat de bijna lege HOV-bussen sneller kunnen doorrijden, wordt het overige verkeer geconfronteerd met een hele batterij aan verkeerslichten. Jarenlang is geld van de Provincie Zuid-Holland en de Europese Unie gebruikt om rotondes aan te leggen; deze zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer. Maar nu moet er een Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) buslijn komen tussen Noordwijk en Schiphol. Hiervoor worden rotondes verwijderd en worden verkeerslichten geplaatst. En deze stoplichten zijn zo ingesteld, dat de bussen voorrang krijgen boven het auto- en vrachtverkeer. Doordat dit verkeer wordt afgestopt, stijgt de CO2 uitstoot dramatisch. Immers, wachtende vrachtwagens en auto’s zorgen voor meer uitlaatgassen, omdat de totale reistijd ook langer duurt.
De gemeente Teylingen wil het plaatsen van de verkeerslichten echter doen voorkomen alsof dit zorgt voor een betere doorstroming voor bus én auto, zo blijkt uit een tweet van donderdag 28 mei. Maar wie de informatie goed leest, weet wel beter. De toekomstige HOV-buslijn rijdt door zowel Sassenheim als Voorhout en hiervoor verdwijnen rotondes en verschijnen stoplichten.
De rotondes op de Oosthoutlaan-Warmonderweg, Warmonderweg-Jagtlustkade worden veranderd in verkeerskruisingen met verkeerslichten. Ook de kruisingen Rijksstraatweg-Warmonderweg en Hoofdstraat-Wasbeekerlaan-Vliegeniersweg krijgen ‘moderne’ stoplichten. Dit betekent, dat deze verkeerslichten reageren op een apparaatje in de bussen, zodat alleen die bussen door mogen rijden en het overige verkeer afgeblokt wordt.
Verder wordt voorgesteld om aan de Oosthoutlaan-Schoutenlaan (Voorhout) de voorrangssituatie te wijzigen, een aantal zebrapaden weg te halen en drie bochten daar in de buurt te verruimen. Op de kruisingen van de Hoofdstraat-Zandslootkade-Postwijkkade en de Parklaan-Narcissenlaan (Sassenheim) wordt nog getwijfeld of daar de verkeerslichten weg moeten of worden vervangen door ‘moderne’ stoplichten.
Op woensdag 3 juni tussen 16:30 uur en 21:00 uur kunnen inwoners hun mening geven tijdens een inloopbijeenkomst in het bestuurscentrum (Raadhuisplein te Voorhout). Hierna kunnen bezwaren tegen de plannen ingediend worden tot en met woensdag 17 juni.