TEYLINGEN – Om ervoor
te zorgen dat de bijna lege HOV-bussen sneller kunnen doorrijden, wordt het
overige verkeer geconfronteerd met een hele batterij aan verkeerslichten.
Jarenlang is geld van de Provincie Zuid-Holland en de Europese Unie gebruikt om
rotondes aan te leggen; deze zouden zorgen voor een betere doorstroming van het
verkeer.
Maar
nu moet er een Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) buslijn komen tussen
Noordwijk en Schiphol. Hiervoor worden rotondes verwijderd en worden
verkeerslichten geplaatst. En deze stoplichten zijn zo ingesteld, dat de bussen
voorrang krijgen boven het auto- en vrachtverkeer. De vrees bestaat, dat de CO2
uitstoot dramatisch stijgt, doordat dit verkeer wordt afgestopt. Immers,
wachtende vrachtwagens en auto’s zorgen voor meer uitlaatgassen, omdat de
totale reistijd ook langer duurt.
Stephanie Lutz, Communicatieadviseur
Programma HOV-net/R-net, ontkent dat het CO2-gehalte stijgt, ook al kan ze geen
onderzoeken tonen die deze stelling onderbouwen. De veronderstelling dat de verkeerslichten worden geplaatst zodat de
bus kan doorrijden en het autoverkeer langer moet wachten is onjuist. Er is
onderzoek gedaan naar de doorstroming op verschillende kruispunten. Een rotonde
is vaak een goede oplossing, maar als het te druk wordt, kan een rotonde het
verkeer niet meer verwerken. Autoverkeer kan door drukte de rotonde niet goed
oprijden en er ontstaan files. Een verkeerslicht heeft meer capaciteit en kan
in dergelijke situaties het verkeer wel goed verwerken. Met het vervangen van
een aantal rotondes door verkeerslichten verbetert dus niet alleen de
doorstroming van de bus, maar van alle autoverkeer en wordt voorkomen dat files
ontstaan (zoals dat nu structureel het geval is op de Oosthoutlaan tussen
Voorhout en Sassenheim).’
Ze vervolgt: Met een
dergelijke maatregel wordt de doorstroming van het autoverkeer dus juist beter
en wordt voorkomen dat lange wachtrijen ontstaan. Er wordt in die berekeningen
rekening gehouden met de groei van het verkeer de komende jaren. Op die
plaatsen waar een rotonde, ook op termijn, wel een goede oplossing is om het
verkeer af te wikkelen, wordt deze ook niet vervangen door een verkeerslicht.
De kruisingen van de Oosthoutlaan-Teylingerdreef en Schoutenlaan-Jacoba van
Beierenweg in Voorhout blijven een rotonde omdat die het verkeer goed kunnen
blijven verwerken de komende jaren.’
De
toekomstige HOV-buslijn rijdt door zowel Sassenheim als Voorhout en de rotondes
op de Oosthoutlaan-Warmonderweg, Warmonderweg-Jagtlustkade worden
verkeerskruisingen met verkeerslichten. Ook de kruisingen
Rijksstraatweg-Warmonderweg en Hoofdstraat-Wasbeekerlaan-Vliegeniersweg krijgen
‘moderne’ stoplichten. Deze verkeerslichten reageren op een apparaatje in de
bussen, zodat alleen die bussen door mogen rijden en het overige verkeer afgeblokt
wordt.
Verder wordt voorgesteld om
aan de Oosthoutlaan-Schoutenlaan (Voorhout) de voorrangssituatie te wijzigen,
een aantal zebrapaden weg te halen en drie bochten daar in de buurt te
verruimen. Op de kruisingen van de Hoofdstraat-Zandslootkade-Postwijkkade en de
Parklaan-Narcissenlaan (Sassenheim) wordt nog getwijfeld of daar de
verkeerslichten weg moeten of worden vervangen door ‘moderne’ stoplichten.
Bezwaren tegen de plannen kunnen ingediend worden tot en met woensdag 17 juni.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home