Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 juni 2015

Zorgt HOV voor meer CO2-uitstoot?

TEYLINGEN – Om ervoor te zorgen dat de bijna lege HOV-bussen sneller kunnen doorrijden, wordt het overige verkeer geconfronteerd met een hele batterij aan verkeerslichten. Jarenlang is geld van de Provincie Zuid-Holland en de Europese Unie gebruikt om rotondes aan te leggen; deze zouden zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer.
Maar nu moet er een Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) buslijn komen tussen Noordwijk en Schiphol. Hiervoor worden rotondes verwijderd en worden verkeerslichten geplaatst. En deze stoplichten zijn zo ingesteld, dat de bussen voorrang krijgen boven het auto- en vrachtverkeer. De vrees bestaat, dat de CO2 uitstoot dramatisch stijgt, doordat dit verkeer wordt afgestopt. Immers, wachtende vrachtwagens en auto’s zorgen voor meer uitlaatgassen, omdat de totale reistijd ook langer duurt.
Stephanie Lutz, Communicatieadviseur Programma HOV-net/R-net, ontkent dat het CO2-gehalte stijgt, ook al kan ze geen onderzoeken tonen die deze stelling onderbouwen. De veronderstelling dat de verkeerslichten worden geplaatst zodat de bus kan doorrijden en het autoverkeer langer moet wachten is onjuist. Er is onderzoek gedaan naar de doorstroming op verschillende kruispunten. Een rotonde is vaak een goede oplossing, maar als het te druk wordt, kan een rotonde het verkeer niet meer verwerken. Autoverkeer kan door drukte de rotonde niet goed oprijden en er ontstaan files. Een verkeerslicht heeft meer capaciteit en kan in dergelijke situaties het verkeer wel goed verwerken. Met het vervangen van een aantal rotondes door verkeerslichten verbetert dus niet alleen de doorstroming van de bus, maar van alle autoverkeer en wordt voorkomen dat files ontstaan (zoals dat nu structureel het geval is op de Oosthoutlaan tussen Voorhout en Sassenheim).’
Ze vervolgt: Met een dergelijke maatregel wordt de doorstroming van het autoverkeer dus juist beter en wordt voorkomen dat lange wachtrijen ontstaan. Er wordt in die berekeningen rekening gehouden met de groei van het verkeer de komende jaren. Op die plaatsen waar een rotonde, ook op termijn, wel een goede oplossing is om het verkeer af te wikkelen, wordt deze ook niet vervangen door een verkeerslicht. De kruisingen van de Oosthoutlaan-Teylingerdreef en Schoutenlaan-Jacoba van Beierenweg in Voorhout blijven een rotonde omdat die het verkeer goed kunnen blijven verwerken de komende jaren.’
De toekomstige HOV-buslijn rijdt door zowel Sassenheim als Voorhout en de rotondes op de Oosthoutlaan-Warmonderweg, Warmonderweg-Jagtlustkade worden verkeerskruisingen met verkeerslichten. Ook de kruisingen Rijksstraatweg-Warmonderweg en Hoofdstraat-Wasbeekerlaan-Vliegeniersweg krijgen ‘moderne’ stoplichten. Deze verkeerslichten reageren op een apparaatje in de bussen, zodat alleen die bussen door mogen rijden en het overige verkeer afgeblokt wordt.
Verder wordt voorgesteld om aan de Oosthoutlaan-Schoutenlaan (Voorhout) de voorrangssituatie te wijzigen, een aantal zebrapaden weg te halen en drie bochten daar in de buurt te verruimen. Op de kruisingen van de Hoofdstraat-Zandslootkade-Postwijkkade en de Parklaan-Narcissenlaan (Sassenheim) wordt nog getwijfeld of daar de verkeerslichten weg moeten of worden vervangen door ‘moderne’ stoplichten. Bezwaren tegen de plannen kunnen ingediend worden tot en met woensdag 17 juni.