KAAG
EN BRAASSEM – Het Meerjareninvesteringsplan, dat door Arjan Bakker
van Kaag en Braassem Promotie is opgesteld, laat zien dat ernog heel
wat moet gebeuren, voordat Kaag en Braassem zich daadwerkelijk een
recreatiegemeente kan noemen.
Het
rapport geeft inzicht in het toeristische aanbod, maar ook de zaken
die er nog ontbreken. Zo wordt de recreatieve sector in Kaag en
Braassem voor het grootste deel gevormd door de mogelijkheden op het
gebied van verblijfs- en waterrecreatie en de vele restaurants, cafés
en cafetaria’s (horeca) die het gebied rijk is. Met name voor de
verblijfsrecreatieve sector bestaan er volop groeimogelijkheden.
Volgens het Meerjareninvesteringsplan biedt het in vergelijking
beperkte aantal gasten en de korte gemiddelde verblijfsduur per gast
‘enorme kansen’ voor de verblijfrecreatie. Hiervoor moeten drie
zaken verbeterd worden: ‘Het uitbreiden van het overnachtingsaanbod
(van 92 naar 200 bedden, JD), het promoten van Kaag en Braassem als
recreatiegebied en het vergroten van de ‘recreatieve plakkracht’
van het gebied.’
Als
er meer toeristen komen, leidt dat automatisch ook tot hogere
omzetten bij restaurants, cafés en cafetaria’s in het gebied. De
groeimogelijkheden in de waterrecreatie zijn echter beperkt . De
bezettingsgraden van de jachthavens lopen terug. Veel beter kan
ingezet worden op de verhuur van vaartuigen en het aanbieden van
ligplekken voor passanten nabij dorpskernen of in de natuur. In de
meest gunstige situatie kan de recreatieve sector in Kaag en Braassem
een omzetgroei van 7,9 miljoen euro per jaar realiseren en
werkgelegenheid scheppen voor 72 voltijds medewerkers.
Op
het gebied van kampeeraccommodaties is al jaren een afnemend aanbod
van zowel kampeerterreinen als slaapplaatsen te zien. In de afgelopen
vijf jaar is zo’n 5% van het totale aanbod verdwenen. Volgens het
Meerjareninvesteringsplan is de verwachting dat deze trend in de
toekomst wordt doorgezet.
De
gemiddelde bezoeker van Kaag en Braassem blijkt zich met name bezig
te houden met fietsen en wandelen, aldus het
Meerjareninvesteringsplan. Maar ook bestaat er grote belangstelling
voor de natuur en de cultuur. Waar het gaat om het Hollands-Utrechtse
Plassengebied, heeft Kaag en Braassem maar een relatief klein
marktaandeel. De huidige 92 bedden voor toeristen vertegenwoordigen
maar 5,6% van het totaal aantal bedden in deze regio. Het aantal
bedden is in Kaag en Braassem zelfs met 13% gedaald, terwijl het
totaal aantal bedden is toegenomen. Het Meerjareninvesteringsplan
ziet kansen: ´ Dit toont dat er nog volop mogelijkheden zijn voor de
ontwikkeling van verblijfsrecreatie. Wanneer Kaag en Braassem haar
marktaandeel weet te vergroten tot het niveau van een gebied als De
Ronde Venen, heeft het de potentie om 200% meer klanten te trekken
dan momenteel het geval is. Dit geeft aan dat er ruimte is voor
uitbreiding van het verblijfsrecreatieve aanbod met ruim 200 bedden.´
Er
moet geïnvesteerd worden in de toeristische sector, zo luidt de
boodschap aan de gemeente. De omgeving moet schoon, heel en veilig
zijn en er dienen voldoende openbare voorzieningen te zijn.
Ondernemers zouden met eigen geld kunnen zorgen voor het oppimpen van
dit soort faciliteiten. Ook zou het goed zijn, dat er meer
evenementen georganiseerd worden. Volgens het
Meerjareninvesteringsplan zou het goed zijn, als de gemeente 4,16
euro per inwoner investeert aan de promotie van de gemeente; een
totaalbedrag van 107.000 euro.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home