Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

01 juli 2015

Promotie kost gemeente 100.000 euro

KAAG EN BRAASSEM – Het Meerjareninvesteringsplan, dat door Arjan Bakker van Kaag en Braassem Promotie is opgesteld, laat zien dat ernog heel wat moet gebeuren, voordat Kaag en Braassem zich daadwerkelijk een recreatiegemeente kan noemen.

Het rapport geeft inzicht in het toeristische aanbod, maar ook de zaken die er nog ontbreken. Zo wordt de recreatieve sector in Kaag en Braassem voor het grootste deel gevormd door de mogelijkheden op het gebied van verblijfs- en waterrecreatie en de vele restaurants, cafés en cafetaria’s (horeca) die het gebied rijk is. Met name voor de verblijfsrecreatieve sector bestaan er volop groeimogelijkheden. Volgens het Meerjareninvesteringsplan biedt het in vergelijking beperkte aantal gasten en de korte gemiddelde verblijfsduur per gast ‘enorme kansen’ voor de verblijfrecreatie. Hiervoor moeten drie zaken verbeterd worden: ‘Het uitbreiden van het overnachtingsaanbod (van 92 naar 200 bedden, JD), het promoten van Kaag en Braassem als recreatiegebied en het vergroten van de ‘recreatieve plakkracht’ van het gebied.’

Als er meer toeristen komen, leidt dat automatisch ook tot hogere omzetten bij restaurants, cafés en cafetaria’s in het gebied. De groeimogelijkheden in de waterrecreatie zijn echter beperkt . De bezettingsgraden van de jachthavens lopen terug. Veel beter kan ingezet worden op de verhuur van vaartuigen en het aanbieden van ligplekken voor passanten nabij dorpskernen of in de natuur. In de meest gunstige situatie kan de recreatieve sector in Kaag en Braassem een omzetgroei van 7,9 miljoen euro per jaar realiseren en werkgelegenheid scheppen voor 72 voltijds medewerkers.

Op het gebied van kampeeraccommodaties is al jaren een afnemend aanbod van zowel kampeerterreinen als slaapplaatsen te zien. In de afgelopen vijf jaar is zo’n 5% van het totale aanbod verdwenen. Volgens het Meerjareninvesteringsplan is de verwachting dat deze trend in de toekomst wordt doorgezet.

De gemiddelde bezoeker van Kaag en Braassem blijkt zich met name bezig te houden met fietsen en wandelen, aldus het Meerjareninvesteringsplan. Maar ook bestaat er grote belangstelling voor de natuur en de cultuur. Waar het gaat om het Hollands-Utrechtse Plassengebied, heeft Kaag en Braassem maar een relatief klein marktaandeel. De huidige 92 bedden voor toeristen vertegenwoordigen maar 5,6% van het totaal aantal bedden in deze regio. Het aantal bedden is in Kaag en Braassem zelfs met 13% gedaald, terwijl het totaal aantal bedden is toegenomen. Het Meerjareninvesteringsplan ziet kansen: ´ Dit toont dat er nog volop mogelijkheden zijn voor de ontwikkeling van verblijfsrecreatie. Wanneer Kaag en Braassem haar marktaandeel weet te vergroten tot het niveau van een gebied als De Ronde Venen, heeft het de potentie om 200% meer klanten te trekken dan momenteel het geval is. Dit geeft aan dat er ruimte is voor uitbreiding van het verblijfsrecreatieve aanbod met ruim 200 bedden.´

Er moet geïnvesteerd worden in de toeristische sector, zo luidt de boodschap aan de gemeente. De omgeving moet schoon, heel en veilig zijn en er dienen voldoende openbare voorzieningen te zijn. Ondernemers zouden met eigen geld kunnen zorgen voor het oppimpen van dit soort faciliteiten. Ook zou het goed zijn, dat er meer evenementen georganiseerd worden. Volgens het Meerjareninvesteringsplan zou het goed zijn, als de gemeente 4,16 euro per inwoner investeert aan de promotie van de gemeente; een totaalbedrag van 107.000 euro.