Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

09 september 2015

Els van Egmond stapt uit politiek

NOORDWIJK - De duo-lijsttrekker van het CDA, Els van Egmond, stapt uit de politiek. Zij geeft prioriteit aan haar kinderen en haar werk. Door de nieuwe manier van vergaderen lukt het haar niet meer om deze drie taken te combineren. Vorige week maakte Van Egmond haar afscheid bekend.
Als ze gebeld wordt om een reactie, wordt duidelijk dat haar familie voor alles gaat. 'Ik kom net thuis en ik bel je over vijf minuutjes terug. Dan zit ik niet met allemaal huilende kindertjes.' Van Egmond vertelt waarom ze ruim een jaar na de gemeenteraadsverkiezingen stopt: 'Ik heb er best even over moeten nadenken. Ik was niet van plan halverwege deze periode te stoppen. Het heeft te maken met de veranderende werkwijze van de raad en de manier van werken van dit college.'
Ze licht toe: 'Ik had geen rekening gehouden met de werkdruk. Met de drukke gang van zaken heb je niet alle tijd om stil te staan, maar tijdens mijn vakantie besefte ik dat het niet zo verder kan. Met zowel mijn gezin als mijn werk als de politiek heb ik niet de tijd om het te doen zoals ik het zou willen. Bij mij komt het gezin op de eerste plaats, dan mijn werk en dan de politiek.'
Wat bedoelt Van Egmond met: 'de manier van werken van dit college'? 'Ik vind dat wij als raadsleden meer werk krijgen, doordat we een onervaren college hebben. Dingen worden van de agenda gehaald en er weer op gezet en stukken krijg je heel laat. Het vraagt heel veel meer aandacht en tijd om je stukken op orde te hebben. Ik vond dat vervelend.'
Toch kijkt Van Egmond met een tevreden blik terug op de politiek. Zelf is ze trots op het initiatiefvoorstel voor decentralisatie, dat in tientallen gemeenten werd overgenomen. Maar ook het organiseren van een avond om onveilige plekken in Noordwijk in kaart te brengen, is haar goed bevallen. Is de ex-politica nu voorgoed verloren voor de politiek? 'Dat zou ik niet willen zeggen. Ik ben nog hartstikke jong. Ik ga weg omdat het niet meer te organiseren is. Op dit moment in mijn leven moet ik kiezen voor gezin en werk.' Ze is blij met haar opvolger, Theo Alkemade. 'Hij is ontzettend ervaren, is al raadslid geweest en loopt mee als commissielid.'
Fractievoorzitter Jan de Ridder laat weten: 'Misschien komt dit bericht voor buitenstaanders onverwacht, maar ik merkte hoe druk het allemaal voor haar was. Ik hoorde haar weleens zeggen: "Waarom heeft een dag niet meer dan 24 uur?" Als je moeder bent van drie jonge kinderen, een baan als architect met meer dan gewone werktijden en je zit ook nog in de gemeenteraad én je bent ook nog ambitieus, dan heb je het wel heel erg druk. Toch heeft Els dit zes jaar volgehouden.Ze kon op een rustige en duidelijke manier haar standpunt verwoorden, zowel in de fractie als in de raad. Het CDA Noordwijk betreurt haar besluit, maar begrijpt haar standpunt wel. Ik zal haar als fractievoorzitter heel erg missen. Het CDA Noordwijk is haar veel dank verschuldigd en wenst haar meer tijd voor haar gezin.'