Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 oktober 2015

Inwoners mogen meepraten over opzetten dorpsmarketing

JOEP DERKSEN

OEGSTGEEST – Dit dorp met 23.000 inwoners op een oppervlakte van nog geen acht vierkante kilometer moet een eigen dorpsmarketing opzetten. Door een goed marketingverhaal moeten meer toeristen naar Oegstgeest komen, gaan bedrijven zich hier vestigen en komen meer mensen hier te wonen, zo is de gedachtegang. Maar zijn de inwoners het hier mee eens en zo ja; hoe moet dat dan gebeuren? Op dinsdag 27 oktober vanaf 19:45 uur mogen alle inwoners hier over meepraten in het Corpus Congres Centre.

Dit is volgens wethouder Wendelien Tönjann (VVD) en Joost van der Luit, vrijwilliger van het Dorpslab, hét moment om je uit te spreken over een vorm van dorpsmarketing. 'Als je niet komt en niet meedoet, moet je achteraf niet zeuren', zo stelt Van der Luit onomwonden. Die avond wordt het filmpje 'Oegstgeest The Movie' herhaald, die eerder deze maand ook al in een openbare commissievergadering werd getoond. Na enkele presentaties over dorpsmarketing is het de bedoeling dat alle aanwezigen met elkaar gaan discussiëren.

Tönjann: 'Voor het opzetten van dorpsmarketing hebben we de handen ineengeslagen met Dorpslab. Zij hebben een plan van aanpak opgesteld, dat helemaal uitgerold wordt. We willen er die avond achter komen, wat de mensen vinden dat de speerpunten moeten zijn waar wij ons als Oegstgeest mee in de etalage willen zetten.'

Leiden heeft een historisch dorpshart, de bollengemeenten hebben het strand, Lisse heeft de Keukenhof en Haarlemmermeer heeft Schiphol. Zulk soort toeristentrekkers heeft Oegstgeest niet; enkel twee winkelcentra (De Kempenaer en Lange Voort), een paar lanen met bomen er aan en het museum Corpus. Wat is er nou zo bijzonder aan Oegstgeest om daar een dorpsmarketing voor op te zetten? De wethouder: 'We zijn een scharnier tussen een aantal gebieden en een aantal activiteiten. Je kunt niet in je eentje sterk zijn. Het biosciencepark willen we samen met Leiden ontwikkelen. We staan er om bekend dat we een groene gemeente zijn met veel blauw (water) er in. We moeten ons DNA (desoxyribonucleïneacid, JD) leren kennen. We willen voorkomen dat je van alles denkt te zijn, maar net niets bent. We moeten ons focussen.'

Ze geeft voorbeelden: 'We willen nog meer bedrijven aantrekken, een aantal juweeltjes zoals kasteel Oegstgeest in stand houden. De huizen die gebouwd gaan worden, willen we ook gevuld krijgen. Mensen komen hier als eerste wonen, omdat we uniek zijn. De Kempenaerstraat is de beste winkelstraat volgens RetailVisie. By far. De gemeenschap maakt Oegstgeest.'

Stel nu, dat de inwoners massaal 'Ja' zeggen tegen een eigen dorpsmarketingverhaal, dat vervolgens door een (betaalde) dorpsmarketeer moet worden opgezet. Wie gaat dat dan betalen?: de gemeente? Dat is niet de bedoeling, zo laat Tönjann weten. 'Dit college is heel duidelijk: we willen de zaken bij de gemeenschap leggen. Daar past het het beste. Dat zal denk ik ook gebeuren met de dorpsmarketing. De gemeente gaat dit niet helemaal zelf financieren.' Dus als ondernemers en inwoners niet bereid zijn mee te betalen, kan dat hele dorpsmarketingverhaal er niet komen? De wethouder waarschuwt voor te vroege conclusies: 'We moeten niet alleen kijken naar het geld. Het geld is nodig om dit aan te jagen, maar het is geen goede zaak als het alleen vanuit de gemeente wordt betaald.'

Na afloop van het symposium stelt Dorpslab een definitief plan van aanpak op. Het college legt hierna in het eerste kwartaal van 2016 een voorstel voor aan de gemeenteraad. Het symposium is gratis toegankelijk. Aanmelding vooraf is gewenst. Stuur hiervoor een email naar: symposium@oegstgeest.nl.