JOEP DERKSEN
OEGSTGEEST –
'Dorpsmarketing is een gereedschap om bij te stellen wat je wilt
zijn.' Lucien Geelhoed van Oegstgeest in Beweging vroeg donderdag 1
oktober de leden van de commissie Ruimte om steun voor de introductie
van een dorpsmarketingbudget. Volgens hem investeert de gemeente hier
dan geld in, maar dat geld zou zich vanzelf terugbetalen.
Als voorbeeld gaf
Geelhoed hier de extra bezoekers die dankzij de dorpsmarketing vanuit
de Keukenhof mogelijk naar Oegstgeest zullen komen. Hierbij lijkt
Geelhoed voorbij te gaan aan het probleem, dat het dorp Lisse (aan de
rand waarvan Keukenhof gevestigd is) zelf al tientallen jaren
amechtig en tevergeefs probeert om de toeristen uit de bussen en in
het koopcentrum te lokken.
Veel politici waren
kritisch. Zo liet commissielid Van den Broek (LO) weten: 'Katwijk en
Noordwijk moeten het van het toerisme hebben. Dat geldt voor ons
niet. Ik denk dat dorpsmarketing wel enig nut heeft, maar ik ben niet
overtuigd dat het nodig is. Zeker gezien de financiële situatie van
de gemeente.' Hierop gaf Geelhoed een reactie: 'Je moet niet een
ambtenaar hebben, die dit er bij doet. Hoe mooi zou het zijn als Jan
Wolkers (symbolisch, JD) terug naar Oegstgeest komt, naar aanleiding
van de biografie die over hem geschreven wordt? Je krijgt dan
aandacht van de nationale media en zo zet je Oegstgeest op de kaart.
De dorpsmarketeer kan met winkeliersverenigingen optrekken om de
detailhandel te verkopen. Het Bioscience Park kent 16.000
medewerkers, die we niet in ons dorp zien. We moeten doelgericht ons
dorp promoten, of samenwerken met Leiden. Denk aan Boerhaave. Je moet
geen winkelevenementen, maar culturele evenementen organiseren, want
daar komen wél mensen op af. En zo profiteren de winkeliers ook
weer.'
Hierop begon
fractievoorzitter Van Tongeren (PrO) zich te roeren: 'Jan Wolkers
heeft zich bij leven nooit positief over Oegstgeest uitgelaten.
Boerhaave is geboren in Voorhout, niet in Oegstgeest. Daar moet u
rekening mee houden. Zorgvuldigheid is ook bij dorpsmarketing heel
belangrijk.' Eerder dit jaar hebben de ondernemers in het dorp de
komst van een ondernemersfonds (waaruit de Dorpsmarketeer betaald had
kunnen worden, JD) afgewezen. Op een vraag van commissielid
Pasterkamp (PrO) hoe de ondernemers staan tegenover het plan voor
Dorpsmarketing, reageert Geelhoed: 'Inhoudelijke reacties wil ik niet
delen, maar de PVOO geeft wel een thumbs up. Maar ze willen wel, dat
het ook voordeel heeft voor de ondernemers zelf. Ze vinden dat de
dorpsmarketing vooral moet reflecteren aan de ondernemers die hier nu
al zitten. Ik durf niet te zeggen dat ze daar aan bij willen dragen.
We horen positieve geluiden, maar het onderwerp financiën is een
lastig onderdeel.'
Op 27 oktober wordt een
symposium gehouden over de Dorpsmarketing, waarna een plan van aanpak
wordt opgesteld, waar het college van burgemeester en wethouders haar
goedkeuring aan moet geven. Hierna geeft de gemeenteraad begin
volgend jaar een oordeel.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home