Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 oktober 2015

'Oegstgeest moet het niet van de toeristen hebben'

JOEP DERKSEN

OEGSTGEEST – 'Dorpsmarketing is een gereedschap om bij te stellen wat je wilt zijn.' Lucien Geelhoed van Oegstgeest in Beweging vroeg donderdag 1 oktober de leden van de commissie Ruimte om steun voor de introductie van een dorpsmarketingbudget. Volgens hem investeert de gemeente hier dan geld in, maar dat geld zou zich vanzelf terugbetalen.

Als voorbeeld gaf Geelhoed hier de extra bezoekers die dankzij de dorpsmarketing vanuit de Keukenhof mogelijk naar Oegstgeest zullen komen. Hierbij lijkt Geelhoed voorbij te gaan aan het probleem, dat het dorp Lisse (aan de rand waarvan Keukenhof gevestigd is) zelf al tientallen jaren amechtig en tevergeefs probeert om de toeristen uit de bussen en in het koopcentrum te lokken.

Veel politici waren kritisch. Zo liet commissielid Van den Broek (LO) weten: 'Katwijk en Noordwijk moeten het van het toerisme hebben. Dat geldt voor ons niet. Ik denk dat dorpsmarketing wel enig nut heeft, maar ik ben niet overtuigd dat het nodig is. Zeker gezien de financiële situatie van de gemeente.' Hierop gaf Geelhoed een reactie: 'Je moet niet een ambtenaar hebben, die dit er bij doet. Hoe mooi zou het zijn als Jan Wolkers (symbolisch, JD) terug naar Oegstgeest komt, naar aanleiding van de biografie die over hem geschreven wordt? Je krijgt dan aandacht van de nationale media en zo zet je Oegstgeest op de kaart. De dorpsmarketeer kan met winkeliersverenigingen optrekken om de detailhandel te verkopen. Het Bioscience Park kent 16.000 medewerkers, die we niet in ons dorp zien. We moeten doelgericht ons dorp promoten, of samenwerken met Leiden. Denk aan Boerhaave. Je moet geen winkelevenementen, maar culturele evenementen organiseren, want daar komen wél mensen op af. En zo profiteren de winkeliers ook weer.'

Hierop begon fractievoorzitter Van Tongeren (PrO) zich te roeren: 'Jan Wolkers heeft zich bij leven nooit positief over Oegstgeest uitgelaten. Boerhaave is geboren in Voorhout, niet in Oegstgeest. Daar moet u rekening mee houden. Zorgvuldigheid is ook bij dorpsmarketing heel belangrijk.' Eerder dit jaar hebben de ondernemers in het dorp de komst van een ondernemersfonds (waaruit de Dorpsmarketeer betaald had kunnen worden, JD) afgewezen. Op een vraag van commissielid Pasterkamp (PrO) hoe de ondernemers staan tegenover het plan voor Dorpsmarketing, reageert Geelhoed: 'Inhoudelijke reacties wil ik niet delen, maar de PVOO geeft wel een thumbs up. Maar ze willen wel, dat het ook voordeel heeft voor de ondernemers zelf. Ze vinden dat de dorpsmarketing vooral moet reflecteren aan de ondernemers die hier nu al zitten. Ik durf niet te zeggen dat ze daar aan bij willen dragen. We horen positieve geluiden, maar het onderwerp financiën is een lastig onderdeel.'

Op 27 oktober wordt een symposium gehouden over de Dorpsmarketing, waarna een plan van aanpak wordt opgesteld, waar het college van burgemeester en wethouders haar goedkeuring aan moet geven. Hierna geeft de gemeenteraad begin volgend jaar een oordeel.