Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 oktober 2015

Veel kritiek op nieuwe manier van afvalinzameling

JOEP DERKSEN

LISSE – De manier waarop het huisafval ingezameld wordt, gaat volledig op de schop. Wie vanaf juli 2016 nog restafval aanbiedt, wordt bestraft met een bedrag van bijna 5 euro per keer dat de restafvalbak aan de straat wordt gezet om geleegd te worden. Op de sociale media is er veel kritiek op deze maatregel, maar wethouder Evert Jan Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie) houdt voet bij stuk. Later dit jaar moet de gemeenteraad haar goedkeuring geven over de plannen.

Alle huishoudens in Lisse kunnen zich volgens die nieuwe plannen ook verheugen op een extra afvalbak die bij het huis geplaatst moet worden. Naast de bakken voor restafval en gft (groente, fruit en tuinafval, JD) komt er ook een bak waarin plastic en waarschijnlijk ook metaal en drankkartons in gedeponeerd kunnen worden. Deze bakken worden iedere twee weken geleegd.

In 2020 moet volgens de landelijke wetgeving minimaal 70% van het afval aan de voorkant gescheiden zijn en mag een huishouden jaarlijks maximaal 100 kilogram restafval langs de kant van de weg zetten. Omdat Lisse op dit moment maar 58% van het afval aan de voorkant scheidt, moeten nieuwe manieren gevonden worden om de landelijke doelstelling binnen vijf jaar te bereiken. En de oplossing wordt dus gevonden in het 'diftar-systeem'. Diftar staat voor: 'gedifferentieerd (anders, JD) betalen'. Alle afvalcontainers van de inwoners worden vervangen en iedereen krijgt drie nieuwe containers van 180 liter, mét een chip. Voor het langs de straat zetten van de gft- en plasticcontainer hoeven de inwoners niets te betalen, maar iedere keer wanneer de restafvalbak geleegd wordt, moet de eigenaar net iets minder dan 5 euro per keer betalen.

De afvalkostenheffing van de gemeente gaat wel iets omlaag, zodat iedere inwoner geld bespaard als de restafvalbak minder dan één keer per maand geleegd wordt. Nieuwenhuis: 'Goed gedrag wordt beloond. Met weinig restafval hoef je je container minder naar de straat te brengen.' Hij verwacht niet, dat inwoners hun restafval in de andere twee bakken gaan gooien. 'Elders in Nederland zie je, dat dit wel meevalt. Maar omdat het toch kan gebeuren, gaan we hierop zeker in de beginperiode handhaven.' Donderdag 8 oktober vanaf 20:00 uur wordt dit besluit in het gemeentehuis gepresenteerd. Alle inwoners zijn dan welkom. Een aantal van de inwoners laat echter via de sociale media hun mening al duidelijk weten.

Zo stelt Harry Stolker: 'Het is een utopie te geloven dat men van 26 ledigingen per jaar terug kan naar 8 ledigingen. Dus dit is gewoon weer een verkapte belastingverhoging.' Voormalig fractievoorzitter van de VVD, Willem Loos, geeft ook zijn mening. 'Dit is inderdaad een ordinaire belastingverhoging, verpakt in een leuk milieujasje. Waarom afval scheiden als het bij de afvalverwerking weer bij elkaar gegooid wordt? Wat is er mis met de huidige ophaalmethode? Dan gaat het lonen om volle zakken op te sparen en zelf naar de werf te brengen. 1 ritje kost mij geen 5 euro.' En Petra Dekkers stelt onomwonden: 'Gloeiende.... Hebben we net een mooie box om onze 2 containers gebouwd. Krijg je dit onzinnig gedoe weer. Ik wil echt geen derde bak erbij. Wanneer worden de inwoners officieel geïnformeerd zodat we massaal kunnen klagen?' En Ralph Nieberding laat weten: 'Tuurlijk joh, toe maar.. Leg het probleem maar weer bij de burger. Terwijl het probleem daadwerkelijk bij producenten van verpakkingsmateriaal ligt. Wat mij betreft moeten ze die bedrijven aanpakken, in plaats van de straf bij de burger neerleggen.'