Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 november 2015

Promotie dorp werpt vruchten af

JOEP DERKSEN LISSE – 2015 was het jaar van de nieuwe promotionele initiatieven van het dorp. En die sloegen goed aan. Cees Ruigrok is onder andere wethouder voor Economie en Toerisme en hij ziet tevreden hoe de positieve ontwikkelingen elkaar opvolgen. Eigenlijk begon het allemaal met het 'Bloemenmeisje' dat op de muur van Henny's Rits werd geschilderd. Dit werd een aantrekkelijke selfieplek. Ruigrok: 'Samen met de ondernemers hebben we bedacht om het hele winkelcentrum aantrekkelijker te maken. Daarom heeft de zes meter hoge donkerrode paal bij de doorgang van de Kanaalstraat een fotoprint van bloemen gekregen. En ook de 3D-tekening in Blokhuis wordt volop gedeeld en geliked op de sociale media. We hebben daar ook de voorpagina's van de regionale en lokale bladen mee gehaald.' De grootste winst, volgens de wethouder, is het feit dat de gemeente niet hoeft te sturen 'van bovenaf'. Het zijn ook de ondernemers zelf die inzien hoe belangrijk het is om samen te werken en samen ideeën te bedenken voor het trekken van winkelend publiek en toeristen. 'Het resultaat wordt bereikt in co-financiering met zowel winkeliers als onroerend goed-eigenaren', zo laat Ruigrok weten. 'En mijn gevoel zegt dat het al flink drukker en dus gezelliger is geworden in het winkelgebied.' Voor 2016 staan er mooie ontwikkelingen in de pijplijn. Één daarvan is het Danki loyaliteitsprogramma, waar mensen punten kunnen sparen voor mooie producten of diensten. Of het nu gaat om winkels, horeca of Museum De Zwarte Tulp. Maar ook acties als 'bij besteding van een bepaald bedrag krijg je een kopje koffie gratis bij een van de horeca-ondernemingen'. Ruigrok: 'Op deze manier worden de horeca en winkelier optimaal met elkaar verbonden. Over De Zwarte Tulp: 'We willen zorgen voor een blikvanger die de mensen verwijst naar dit museum. Dan kun je denken aan een poortachtig iets, waarbij we zichtbaar maken dat je in dat gebouw zowel een museum als een VVV hebt.' Ook wandelenden en fietsende bezoekers komen aan hun trekken. In 2016 wordt een duidelijke wandelroute gemaakt; op belangrijke plekken komen 'wandelverwijzingsbordjes' met informatie over het winkelhart, horecaplein, theater en museum. Maar ook de dichtroutes. En fietsers zullen de fietsknooppuntbordjes eerder in het oog vallen. Ruigrok: 'Ook willen we zorgen voor een bloementhema bij het straatmeubilair; de fietsstallingen en bankjes. We willen ze bijvoorbeeld een bloemenuitstraling geven. Het meubilair zelf of we gaan dat met bloementekeningen beschilderen.' De wethouder ziet het helemaal zitten: 'Dankzij de samenwerking tussen horeca en winkels staat Lisse er veel beter voor. Het Vierkant is het Vrijthof van de Bollenstreek geworden.'