Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 november 2015

Tekort aan vrachtwagenparkeerplaatsen blijft

College weigert extra plekken aan te leggen JOEP DERKSEN LISSE – In maart van dit jaar kondigde wethouder Evert Jan Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie) aan, dat er een oplossing gevonden was voor het tekort aan vrachtwagenparkeerplaatsen. Voor de chauffeurs in Lisse zijn elf plekken nodig en het plan was om nog een viertal parkeerplaatsen in de Vennestraat en op Meer en Duin te legaliseren. Met een paar belijningen op de weg zou de klus al geklaard zijn. Nieuwenhuis liet een half jaar geleden weten: 'Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar eind goed, al goed.’ Echter, dinsdag 3 november bleek het einde helemaal niet zo goed te zijn voor de vrachtwagenchauffeurs: het college weigert nu nog extra vrachtwagenparkeerplaatsen te realiseren. Het blijft bij zeven plekken, ook al ligt dat onder de door de politie geadviseerde norm van minimaal acht vrachtwagenparkeerplaatsen. Nieuwenhuis informeerde vorige week, dat omwonenden en bedrijven hadden geklaagd over de realisatie van extra parkeerplaatsen voor vrachtwagens op Meer en Duin. Uit metingen zou blijken, dat geluid van vrachtwagens inderdaad teveel decibellen kunnen opleveren. Dat leidde bij het college tot de conclusie: 'We gaan de plaatsen niet toevoegen'. Volgens de wethouder komt Lisse nu 'eigenlijk maar één vrachtwagenparkeerplaats tekort om in de 70% van de behoefte te voorzien.' Ook het geld speelt hierbij mee, volgens de wethouder: 'De investeringen zouden heel fors zijn al je echt plaatsen moet gaan aanleggen. Dat gaan we niet doen. We laten het bij zeven plekken. Als iemand geen plek in het dorp kan vinden voor zijn vrachtwagen, dan is er langs de A44 een wegrestaurant, maar ook bij De Zilk is een parkeerplaats.' Hij vervolgt: 'Vrachtwagenchauffeurs hebben zelf ook heel goede netwerken, dan kunnen ze ook bij bedrijven parkeren.' Nieuwenhuis is verder klaar met dit onderwerp: 'Als gemeente zeggen we dat het zo goed is.' Omdat het aantal vrachtwagenparkeerplaatsen minder is dan eigenlijk zou moeten, gaat de politie niet handhaven. Het is ook maar de vraag of een rechter de bekeuringen zou accepteren, op het moment dat chauffeurs bezwaar maken tegen de boetes. Toch stelt Nieuwenhuis: 'Wij hebben boa's die kunnen handhaven.' Voorafgaand aan het besluit heeft Nieuwenhuis niet gesproken met de vrachtwagenchauffeurs of hun familie. Ondanks dat ze de afgelopen jaren meerdere malen hun bezwaren kenbaar hebben gemaakt aan de politiek. Nieuwenhuis besluit: 'We luisteren naar de mensen die de bezwaren hebben ingediend vanwege de geluidsoverlast en we passen de plannen daar op aan. Ik snap dat het fijner is om je vrachtwagen op drie minuten in plaats van tien minuten van je huis kunt parkeren. Maar ook tien minuten is niet zo heel ver. Pak je fiets, of rijd met je autootje naar De Zilk in plaats van naar Meer en Duin, dan is het maar vier minuten langer.'