Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

02 december 2015

Reacties inwoners tijdens inloopavond

JOEP DERKSEN

Nieuwkoop > Tijdens de informatieavond van dinsdag 24 november reageren enkele inwoners op de voorgestelde locaties. Cor Rietbergen hekelde het feit, dat de gemeente geen directe uitnodiging heeft gestuurd naar de omwonenden van de locatie om te komen kijken en hun oordeel te geven. 'Op deze manier krijg je alleen de mensen die enige betrokkenheid met vluchtelingen in het algemeen hebben. Ik denk dat er door de gemeente over nagedacht is om bewust te zwijgen.'

Hij ziet de komst van 150 voormalige asielzoekers in een stuk lintbebouwing niet zitten, maar kan zich voorstellen dat 't Koetshuis een geschikte locatie is voor het onderbrengen van 'een aantal vluchtelingen en gezinnen'. Wel pleitte hij voor het zoveel mogelijk mengen van de statushouders met de autochtoonse bevolking.

Piet Vroonhof vindt het jammer, dat de gemeente niets kan vertellen over de vraag wat voor typen woningen er op de verschillende locaties komen. En of dit permanente woningen worden, of dat er wooncontainers komen die maximaal tien jaar mogen blijven staan. Hij voorziet dat 't Koetshuis de eerste plek is waar de statushouders in ondergebracht worden: 'Het kan makkelijk om daar 25 gezinnen in te zetten. Maar bij zoveel gezinnen of alleenstaanden, horen ook nog een heleboel randzaken bij als scholing en begeleiding.'


Één inwoonster wil wel reageren, maar dan alleen anoniem. Over de bijeenkomst zegt ze: 'Ik vind het een prima alternatief om jezelf te oriënteren. Mij gaat het om Nieuwveen en ik ga een formulier invullen om aan te geven welke locatie ik vind dat de statushouders moeten gaan wonen. Aan de hand van deze formulieren kijkt de gemeente welke plek het gaat worden. Ik kies de locatie in het dorp Nieuwveen zelf, want ik woon te dicht bij de andere locatie.'