Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 maart 2016

De tocht naar nul kilo restafval

Wethouder Yvonne Peters (VVD) gaat zich samen met haar gezin honderd dagen lang inzetten om – als het lukt – nul kilogram restafval over te houden. Dus al het plastic, blik, karton, papier moet zo goed gescheiden worden, dat de normale vuilnisbak leeg blijft. Zij doet mee aan de '100-100-100-actie' en doet in het Witte Weekblad hier de komende maanden verslag van.

'Mam, in welke bak hoort een watje met make-up resten? En mijn lege deo?' De 100 dagen afvalvrij zijn gestart in huize Peters. De 1e dag gaat goed. Wel hebben we wat plastic verpakkingsmateriaal gebruikt, maar grijze bak blijft leeg!'

Nasi zonder kroepoek is als soep zonder bouillon, althans dat geldt voor mijn gezin. Toch hebben we afgelopen week geen kroepoek gegeten bij de nasi. De reden: er was geen kroepoek te vinden waarvan de verpakking vrij was van aluminiumfolie. En de lokale Chinees was gesloten. Helemaal 100% afvalvrij leven blijft lastig, want we zijn ook eerlijk: soms hebben we gewoon heel veel zin in een zak chips, borrelnoten of kroepoek terwijl die verpakkingen in de grijze bak horen.

Vorige week kreeg ik een mail van een 84-jarige inwoonster van Roelofarendsveen met daarin een aantal handige tips. Deze mevrouw was in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw al actief bezig met afvalscheiden in een milieugroep voor vrouwen. Een echte voorloper dus! Nog steeds is ze actief voor het milieu door niet alleen al haar afval zeer zorgvuldig te scheiden, maar bijvoorbeeld ook door zelf te composteren. De tips die zij mij gaf wil ik u niet onthouden:
-          Vraag bij slager om een plastic verpakking, maar zonder het zwarte schaaltje.
-          Koop niet te veel verschillende schoonmaakmiddelen en gebruik zo min mogelijk chloor.
-          Neem altijd je eigen tas(sen) mee naar de winkel.

Heeft u ook een leuk verhaal of een goede tip? Laat het me weten!