Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

05 april 2016

Frisse ideeën voor één betere Bollenstreek

JOEP DERKSEN

BOLLENSTREEK – Zet de dertig 'meest invloedrijke Bollenstrekers' in een zaaltje bij elkaar en laat hen praten over mogelijkheden voor het verbeteren van de economie. Wat je dan krijgt, is een geanimeerde discussie, waarbij niet geklaagd wordt, maar gekeken naar oplossingen. Met verrassende ideeën als resultaat.

Het was burgemeester Lies Spruit (nummer één op de lijst en burgemeester van Lisse) die met de idee kwam om deze bijeenkomst in Museum De Zwarte Tulp te houden. 'Binden en verbinden is een van de kwalificaties die belangrijk zijn om op deze lijst te staan. En de Bollenstreek heeft deze eigenschappen hard nodig. Laten we kijken wat we vanuit onze inspiratie zelf kunnen doen voor de Bollenstreek. Ook al komen we met maar één nieuw idee naar buiten.'

De aanwezigen spraken met elkaar af, dat er geen taboes waren en er alleen vanuit de eigen ervaringen opmerkingen geplaatst worden. Rene Vos (nummer 2, Bouwbedrijf Horsman & Co.) beet het spits af. Hij riep de ondernemers op om gezamenlijk projecten op te zetten, zonder hierbij afhankelijk te zijn van de verschillende gemeentebesturen. Ad Bakker (12, Mens Makelaars) liet weten, dat niet alleen de winkelcentra 'sterker gemaakt' moeten worden, maar dat ook het openbaar vervoer dient te worden verbeterd. Wat Ab de Bruijn (11, Van der Valk Hotel Sassenheim-Leiden) betreft, moeten niet alleen buitenlandse toeristen, maar ook inwoners uit de regio's Amsterdam en Leiden, het hele jaar door naar de Bollenstreek komen. Maar dan moet hier wel het hele jaar door wat te doen zijn. Bart Siemerink (18, Bloemententoonstelling Keukenhof) liet weten, dat zijn bedrijf de activiteiten wil uitbouwen, 'maar dat zal niet ineens zorgen voor een exponentiële groei.'

Unique selling points

Richard van de Merwe (10, Rabobank Bollenstreek) vond dat de tijd van praten en onderzoeken uitvoeren voorbij is. 'We weten precies wat de unique selling points van onze regio zijn. Maak een actieplan en voer dat gewoon uit!' Maar wat moet er dan gebeuren? Zo wilde Spruit weten. 'Wat gaan jullie ondernemers doen?!' Hierop kwamen de ideeën los. Edwin de Beukelaar (20, Nederzandt) opperde het invoeren van een puntenspaarsysteem in de Bollenstreek: 'Laat iedereen meedoen, zo bundel je de energie.' Ook opperde hij om zeven ondernemers uit de regio regelmatig bij elkaar te laten komen, om plannen op te zetten en uit te (laten) voeren op het gebied van regiomarketing.

Birgitha Bakker (25, Ondernemers Bootcamp) ziet wel iets in het opzetten van een Ondernemershuis, waar alle ondernemers vragen kunnen stellen. Of het nu gaat om hoe je van een ziek personeelslid kunt afkomen tot hoe je kunt starten als ondernemer. 'Al die mensen moeten één plek hebben om vragen te kunnen stellen en waar informatie kan worden uitgewisseld.' Dennis van der Voort (28, Silver Fern) stelde voor om zowel oudere als jongere ondernemers bij elkaar te brengen. Wat hem betreft mogen alle ondernemersverenigingen fuseren, om gezamenlijk sterker te staan. Maar Ed Slobbe (22, KennisCentrum Duurzame Arbeid) 'ziet dat niet gebeuren'.

Daadkracht

De Vereniging Bedrijfsleven Duin- en Bollenstreek (VBDB), een overlegplatform waarbij ondernemersverenigingen en zakelijke netwerken in de Duin- en Bollenstreek zijn aangesloten, mag van Cees van Wijk (21, ABIN Accountants en voorzitter van de Noordwijkse Ondernemers Vereniging) wat harder op de trom slaan waar het gaat om de eigen activiteiten. Maar Beukelaar vindt, dat er inspiratie moet komen van de jongere generatie: 'Ervaring zit daadkracht in de weg. Als je wijzer wordt, ga je alle kanten van de medaille zien en dat is jammer.'

John van der Tol, eigenaar van Bollenstreek INTO Business, wees er op, dat de discussie over de Duinpolderweg niet puur een Hillegomse aangelegenheid is, maar dat die weg noodzakelijk is voor de verkeersontsluiting van de hele Bollenstreek. Siemerink haakte hier op in, door er op te wijzen dat er in de omgeving van Schiphol allerlei nieuwe logistieke bedrijven worden opgezet. 'Alle rapporten concluderen dat we met het huidige aanbod van bollen- en bloemensector en leasure en toerisme geen grote klappen kunnen maken. Om grote klappen te maken op het economische vlak hebben we een ander type bedrijven nodig dat zich in deze streek willen vestigen.'

Goednieuwsshow

Henk Griffioen (6, DGA That's Lease) vond dat je niet alleen moet wachten op ontwikkelingen van buitenaf: 'Je moet beginnen met kleine projecten waar draagvlak voor is. Laat een pendelbus door de streek rijden, die er heel bijzonder uit ziet. Kleine projecten kunnen voor groot succes zorgen en succes creëert draagvlak.' Leo van der Zon, (29, Bloemencorso) wees er op, dat deze streek niet haar identiteit van de bollen moet kwijtraken. Onno Zwart (5, Greenport Ontwikkelings Maatschappij) kwam met het meest vernieuwende idee: 'Laat deze dertig Meest Invloedrijke Duin- en Bollenstrekers een goednieuwsshow organiseren. Over hoe fantastisch het is om hier in de Bollenstreek te wonen, werken en ondernemen. En die verhalen gaan we met elkaar delen.' 


Dertig jonge ondernemers aanwijzen om met verfrissende ideeën te komen


Bas Brekelmans (16, wethouder in Teylingen) riep het bedrijfsleven op om de gemeenteraden van de Bollendorpen te overtuigen van de noodzaak van een fusie. 'Als georganiseerde partijen zeggen dat ze daadkracht nodig hebben, dan kun je politiek enorme invloed hebben. Als je je maar als ondernemers gezamenlijk opstelt.' Spruit deelde de mening, dat de gemeenten een 'sterke gesprekspartner nodig heeft om goed te focussen op wat je kunt doen. Laat de ondernemersverenigingen flink hun tanden hier in zetten. Voer actief de discussie, betrek uw achterban erbij. Ga niet alleen  zitten klagen.'

De bijeenkomst werd afgesloten met één laatste idee, dat applaus kreeg van de overige 'Meest Invloedrijke Duin- en Bollenstrekers'. Wesley Ammerlaan (19, Echte Bakker Ammerlaan) had de eer om de bedenker van het idee te zijn. 'Ik ga jullie een email sturen, waarin ik jullie vraag om allemaal één jonge ondernemer aan te wijzen. Deze dertig jonge ondernemers komen dan weer hier samen en wellicht komen zij ook met nieuwe en verfrissende ideeën voor een betere Bollenstreek.'


Na afloop van de bijeenkomst reageerde Spruit: 'Ik vond het een unieke gelegenheid om met verschillende ondernemers uit de regio te praten over de Bollenstreek. Dat zou vaker moeten gebeuren! Ik onderschrijf van harte dat de verschillende ondernemersverenigingen uit de regio meer met eenzelfde geluid naar buiten zouden moeten komen! Dat proberen we ook steeds meer met de verschillende gemeenten te doen. Dat is beiden goed voor de Bollenstreek! En het initiatief om eenzelfde bijeenkomst nog een keer met jonge ondernemers te doen vind ik fantastisch! Ik ben benieuwd met wat zij voor ideeën over de Bollenstreek gaan komen!'