JOEP DERKSEN
BOLLENSTREEK – Zet de dertig 'meest
invloedrijke Bollenstrekers' in een zaaltje bij elkaar en laat hen
praten over mogelijkheden voor het verbeteren van de economie. Wat je
dan krijgt, is een geanimeerde discussie, waarbij niet geklaagd
wordt, maar gekeken naar oplossingen. Met verrassende ideeën als
resultaat.
Het was burgemeester Lies Spruit (nummer één op de
lijst en burgemeester van Lisse) die met de idee kwam om deze
bijeenkomst in Museum De Zwarte Tulp te houden. 'Binden en verbinden
is een van de kwalificaties die belangrijk zijn om op deze lijst te
staan. En de Bollenstreek heeft deze eigenschappen hard nodig. Laten
we kijken wat we vanuit onze inspiratie zelf kunnen doen voor de
Bollenstreek. Ook al komen we met maar één nieuw idee naar buiten.'
De aanwezigen spraken met elkaar af, dat er geen
taboes waren en er alleen vanuit de eigen ervaringen opmerkingen
geplaatst worden. Rene Vos (nummer 2, Bouwbedrijf Horsman & Co.)
beet het spits af. Hij riep de ondernemers op om gezamenlijk
projecten op te zetten, zonder hierbij afhankelijk te zijn van de
verschillende gemeentebesturen. Ad Bakker (12, Mens Makelaars) liet
weten, dat niet alleen de winkelcentra 'sterker gemaakt' moeten
worden, maar dat ook het openbaar vervoer dient te worden verbeterd.
Wat Ab de Bruijn (11, Van der Valk Hotel Sassenheim-Leiden) betreft,
moeten niet alleen buitenlandse toeristen, maar ook inwoners uit de
regio's Amsterdam en Leiden, het hele jaar door naar de Bollenstreek
komen. Maar dan moet hier wel het hele jaar door wat te doen zijn.
Bart Siemerink (18, Bloemententoonstelling Keukenhof) liet weten, dat
zijn bedrijf de activiteiten wil uitbouwen, 'maar dat zal niet ineens
zorgen voor een exponentiële groei.'
Unique selling points
Richard van de Merwe (10, Rabobank Bollenstreek)
vond dat de tijd van praten en onderzoeken uitvoeren voorbij is. 'We
weten precies wat de unique selling points van onze regio zijn. Maak
een actieplan en voer dat gewoon uit!' Maar wat moet er dan gebeuren?
Zo wilde Spruit weten. 'Wat gaan jullie ondernemers doen?!' Hierop
kwamen de ideeën los. Edwin de Beukelaar (20, Nederzandt) opperde
het invoeren van een puntenspaarsysteem in de Bollenstreek: 'Laat
iedereen meedoen, zo bundel je de energie.' Ook opperde hij om zeven
ondernemers uit de regio regelmatig bij elkaar te laten komen, om
plannen op te zetten en uit te (laten) voeren op het gebied van
regiomarketing.
Birgitha Bakker (25, Ondernemers Bootcamp) ziet wel
iets in het opzetten van een Ondernemershuis, waar alle ondernemers
vragen kunnen stellen. Of het nu gaat om hoe je van een ziek
personeelslid kunt afkomen tot hoe je kunt starten als ondernemer.
'Al die mensen moeten één plek hebben om vragen te kunnen stellen
en waar informatie kan worden uitgewisseld.' Dennis van der Voort
(28, Silver Fern) stelde voor om zowel oudere als jongere ondernemers
bij elkaar te brengen. Wat hem betreft mogen alle
ondernemersverenigingen fuseren, om gezamenlijk sterker te staan.
Maar Ed Slobbe (22, KennisCentrum Duurzame Arbeid) 'ziet dat niet
gebeuren'.
Daadkracht
De Vereniging Bedrijfsleven Duin- en Bollenstreek
(VBDB), een overlegplatform waarbij ondernemersverenigingen
en zakelijke netwerken in de Duin- en Bollenstreek
zijn aangesloten, mag van Cees van Wijk (21, ABIN Accountants en
voorzitter van de Noordwijkse Ondernemers Vereniging) wat harder op
de trom slaan waar het gaat om de eigen activiteiten. Maar Beukelaar
vindt, dat er inspiratie moet komen van de jongere generatie:
'Ervaring zit daadkracht in de weg. Als je wijzer wordt, ga je alle
kanten van de medaille zien en dat is jammer.'
John van der Tol, eigenaar van Bollenstreek INTO
Business, wees er op, dat de discussie over de Duinpolderweg niet
puur een Hillegomse aangelegenheid is, maar dat die weg noodzakelijk
is voor de verkeersontsluiting van de hele Bollenstreek. Siemerink
haakte hier op in, door er op te wijzen dat er in de omgeving van
Schiphol allerlei nieuwe logistieke bedrijven worden opgezet. 'Alle
rapporten concluderen dat we met het huidige aanbod van bollen- en
bloemensector en leasure en toerisme geen grote klappen kunnen maken.
Om grote klappen te maken op het economische vlak hebben we een ander
type bedrijven nodig dat zich in deze streek willen vestigen.'
Goednieuwsshow
Henk Griffioen (6, DGA That's Lease) vond dat je
niet alleen moet wachten op ontwikkelingen van buitenaf: 'Je moet
beginnen met kleine projecten waar draagvlak voor is. Laat een
pendelbus door de streek rijden, die er heel bijzonder uit ziet.
Kleine projecten kunnen voor groot succes zorgen en succes creëert
draagvlak.' Leo van der Zon, (29, Bloemencorso) wees er op, dat deze
streek niet haar identiteit van de bollen moet kwijtraken. Onno Zwart
(5, Greenport Ontwikkelings Maatschappij) kwam met het meest
vernieuwende idee: 'Laat deze dertig Meest Invloedrijke Duin- en
Bollenstrekers een goednieuwsshow organiseren. Over hoe fantastisch
het is om hier in de Bollenstreek te wonen, werken en ondernemen. En
die verhalen gaan we met elkaar delen.'
Dertig jonge
ondernemers aanwijzen om met verfrissende ideeën te komen
Bas Brekelmans (16, wethouder in Teylingen) riep het
bedrijfsleven op om de gemeenteraden van de Bollendorpen te
overtuigen van de noodzaak van een fusie. 'Als georganiseerde
partijen zeggen dat ze daadkracht nodig hebben, dan kun je politiek
enorme invloed hebben. Als je je maar als ondernemers gezamenlijk
opstelt.' Spruit deelde de mening, dat de gemeenten een 'sterke
gesprekspartner nodig heeft om goed te focussen op wat je kunt doen.
Laat de ondernemersverenigingen flink hun tanden hier in zetten. Voer
actief de discussie, betrek uw achterban erbij. Ga niet alleen
zitten klagen.'
De bijeenkomst werd afgesloten met één laatste
idee, dat applaus kreeg van de overige 'Meest Invloedrijke Duin- en
Bollenstrekers'. Wesley Ammerlaan (19, Echte Bakker Ammerlaan) had de
eer om de bedenker van het idee te zijn. 'Ik ga jullie een email
sturen, waarin ik jullie vraag om allemaal één jonge ondernemer aan
te wijzen. Deze dertig jonge ondernemers komen dan weer hier samen en
wellicht komen zij ook met nieuwe en verfrissende ideeën voor een
betere Bollenstreek.'
Na afloop van de bijeenkomst reageerde Spruit: 'Ik
vond het een unieke gelegenheid om met verschillende ondernemers uit
de regio te praten over de Bollenstreek. Dat zou vaker moeten
gebeuren! Ik onderschrijf van harte dat de verschillende
ondernemersverenigingen uit de regio meer met eenzelfde geluid naar
buiten zouden moeten komen! Dat proberen we ook steeds meer met de
verschillende gemeenten te doen. Dat is beiden goed voor de
Bollenstreek! En het initiatief om eenzelfde bijeenkomst nog een keer
met jonge ondernemers te doen vind ik fantastisch! Ik ben benieuwd
met wat zij voor ideeën over de Bollenstreek gaan komen!'
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home