TEYLINGEN – We leven met ons allen
in een samenleving, waarbij het niet meer vanzelfsprekend is, dat de
overheid alle ondersteuning betaalt. 'De mensen moeten het eerst zelf
oplossen', wordt dan gesteld. Maar hoe doe je dat? Veel inwoners
worstelen met dit probleem; ook in Teylingen. En ze weten niet, dat
hulp en ondersteuning maar één telefoontje of één druk op het
toetsenbord verwijderd is. Welzijn Teylingen heeft zich de afgelopen
jaren als ondersteunende organisatie enorm ontwikkeld. De
medewerksters helpen de inwoners, (sport)verenigingen en instellingen
met raad en daad. En het leidt tot fantastische nieuwe
ontwikkelingen.
Tijdens een welzijnslunch zitten bijna
alle adviseurs van Welzijn Teylingen bij elkaar. Dat zijn
Pauline Zwinkels (welzijnsadviseur),
Leny Noteboom (mantelzorgadviseur), Marian Kofoed (adviseur
vrijwillige inzet), Margriet Duivenvoorde (sociaal makelaar), Erika
van der Heijden (sociaal makelaar), Maria Zwart (beleidsmedewerker)
en Ria Eijck (directeur). Al gauw gaat het gesprek over hun werk en
delen ze ervaringen met elkaar .
Er is veel verborgen leed, die plaats
vindt achter de voordeuren. Zo zijn er mantelzorgers, die iedere dag
een klein beetje zwaarder belast worden bij het zorgen voor hun
dierbare. Anderen zitten eenzaam achter de geraniums en voelen hun
gezondheid achteruit gaan. Welzijn Teylingen wil dit soort situaties
in kaart brengen en zet daarom binnenkort lokale studenten in. Zij
gaan de buurten in, waar ze zelf vandaan komen, praten met de mensen
en brengen de problemen in kaart. Het is een enorm belangrijke stap,
want juist door hier kennis over te hebben, kunnen de
welzijnsadviseurs de inwoners ook daadwerkelijk begeleiden.
'Met preventie kun je veel ellende
voorkomen', zo licht Duivenvoorde toe. We verbinden wijkbewoners,
organisaties, winkels en verenigingen. Als wij horen dat mensen
ergens mee zitten, sturen we Laura, Pauline of Leny op hen af. We
kijken wat bijvoorbeeld de buren kunnen doen om te helpen, maar
zonder paternalistisch te zijn. Altijd gaan we uit van de eigen
kracht van de mensen; als je je eigen kracht kunt stimuleren, voel je
jezelf er veel beter bij!'
Het is een nieuwe manier van werken,
waar alle inwoners beter van worden. En Welzijn Teylingen regelt de
faciliteiten. Zo heeft deze organisatie allerlei initiatieven
ontwikkeld, variërend van de mantelzorghuiskamer tot het Rouwcafé,
het steunpunt en de vacaturebank voor vrijwilligers. Zwinkels
coördineert het Noodfonds en de Sport- en cultuurregeling. Hierdoor
kunnen alle inwoners van Teylingen – ook degenen met een smalle
portemonnee – en hun kinderen meedoen aan activiteiten. Zwinkels:
'Als iemand de contributie van de vereniging niet kan betalen, kunnen
wij met die vereniging contact opnemen om te kijken wat we hier aan
kunnen doen.' Welzijn Teylingen is nu ook bezig om te kijken hoe
speeltuinruimtes en clubhuizen van sportverenigingen vaker gebruikt
kunnen worden voor maatschappelijke doeleinden.
Ook Welzijn op recept werpt haar
vruchten af. Het komt nogal eens voor, dat eenzame inwoners zich bij
de huisarts melden met lichamelijke of geestelijke klachten. In
plaats van een tienminutengesprek, brengt de huisarts hen in contact
met het team van Welzijn Teylingen. Daar is altijd een enthousiaste
medewerker beschikbaar om een uur te praten en samen een plan uit te
werken, hoe het leven van die persoon aangenamer en zinvoller kan
worden. Ook zorgt een coördinator integratie statushouders samen met
andere organisaties er voor, dat statushouders in contact komen en
samenwerken met elkaar en met de andere inwoners. Dit is precies waar
Welzijn Teylingen voor staat, zo licht Eijck toe: 'Mensen willen
graag anderen helpen, maar weten niet hoe dat op te zetten. Wij zijn
de deur die hen daar naar toe brengt.'
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home