KAAG EN BRAASSEM >
In een van zijn columns schreef Joep Derksen over het nodeloos
stilstaan van (vracht)auto's voor openstaande bruggen. Dit leidde
ertoe, dat de Leimuidenaar Sjoerd van der Hoorn contact opnam met de
redactie. Hij heeft een systeem bedacht, waarbij het verkeer kan
doorrijden over een brug, terwijl de boten en jachten tegelijkertijd
blijven varen. Hij heeft een octrooi gekregen voor zijn idee, de
Cirkelbrug, en wellicht gaan grote bouwondernemingen dit plan in de
toekomst uitvoeren.
De idee van Van der Hoorn
ontstond in Amerika, zo laat hij weten. ,,Daar zijn honderdduizenden
kruispunten, met veel stoplichten, waar je bijna altijd stil moet
staan. Terwijl ik voor zo'n stoplicht wachtte, bedacht ik dat er in
Nederland ook plaatsen zijn, waar je als automobilist lang moet
wachten; bij bruggen. Ter plekke bedacht ik een manier om de boot
onder de brug door te krijgen.'' Het komt er in feite op neer, dat
een brug onderverdeeld wordt in twee keer twee rijbanen, met een
'haventje' in het midden. Als er geen boot in de buurt is, rijdt het
verkeer aan weerszijden van het brughaventje. Zodra een boot in de
buurt komt, verplaatst het verkeer zich naar het wegdek aan de andere
kant van de brug. De brug gaat omhoog, de boot gaat via een
draaischijf naar het midden, waarna het verkeer zich verplaatst naar
het weggedeelte, dat weer omlaag is gegaan. Hierna gaat het tweede
bruggedeelte open en kan de boot doorvaren.
Van der Hoorn heeft dit
idee bedacht tussen al zijn normale werkzaamheden door. Hij probeert
het niet echt actief op de markt te brengen, maar heeft al wel met
grote bouwondernemingen gesproken. ,,Ze hebben er kennis van genomen,
maar geen enkel bedrijf heeft gezegd, dat ze dit gaan gebruiken. Maar
dat komt ook door de manier waarop bruggen gebouwd worden. Deze
bedrijven moeten voldoen aan de eisen die door de opdrachtgevers,
Provincie en Rijkswaterstaat, afgegeven worden.'' Navraag door Van
der Hoorn leert, dat Rijkswaterstaat een afdeling heeft, waar proeven
gedaan worden met nieuwe technieken. Maar die proeven worden alleen
uitgevoerd, als een grote onderneming daar opdracht voor geeft. En zo
ver lijkt het nog lang niet te zijn.
Toch geeft Van der Hoorn
de hoop niet op. ,,Ik heb mijn idee technisch laten doorberekenen
door studenten van de Universiteit van Twente. Zij konden vertellen,
dat het technisch werkt. Maar wel zou er nieuwe regelgeving voor
gemaakt moeten worden. Bovendien moet worden gekeken naar het
zwaartepunt en de overspanning, wanneer de cirkelschijf ronddraait én
wat het effect is, als er op dat moment twee vrachtwagens op
rijden.'' Er zijn dus nog een paar obstakels te overwinnen, voordat
Van der Hoorn's idee ook in de praktijk gebracht wordt, maar hij
dagdroomt: ,,Ik zou het wel heel mooi vinden, dat dit idee bij de
brug van Leimuiden plaa
ts vindt.
Al zou een tunnel op die plek ook heel fijn zijn.'' Voor
meer informatie: www.cirkelbrug.nl.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home