Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft ruim anderhalf miljoen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 22.000, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: joepderksen@live.com. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 juni 2017

Interactieve viering van vijftien jaar ISD

Nieuw beleid in de maak

BOLLENSTREEK – De Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) vierde dinsdag 30 mei het feit, dat deze organisatie vijftien jaar bestaat. In die tijd zijn het aantal cliënten, het budget en het aantal medewerkers verdrievoudigd. Ook het type mensen, die gebruik maken van de ISD is verbreed. In het begin ging het alleen om mensen, die in de bijstand zaten, maar vanwege de crisis kwamen ook tweeverdieners en mensen met een eigen woning bij deze organisatie aankloppen. En de ISD wordt gewaardeerd: in klanttevredenheidsonderzoeken wordt steevast een dikke 7 gescoord.

In het Noordwijkerhouts congrescentrum Leeuwenhorst werden de 130 gasten verrast met een interactieve presentatie van Wilco van Dijk, Hoogleraar psychologie bij de Universiteit van Leiden. Hij liet de mensen keuzes maken uit een aantal stellingen en legde vervolgens uit, hoe iedere keuze doorwerkt in het eigen gedrag. De ene mens is risicomijdend en de ander is juist risicozoekend. ,,Mensen met een te hoge levensstandaard of die te nonchalant zijn, komen vaak in de schulden.''

En als een schuldsituatie lang duurt, heeft dat gevolgen voor het intelligentieniveau van de schuldenaar. Dat ontstaat door een combinatie van gevoelens, waar het geldtekort voor zorgt: stress, verdriet, machteloosheid en eenzaamheid. Dit zorgt ervoor, dat het IQ met gemiddeld 13 punten omlaag gaat. Schuldenaars lukt het daarom minder goed om zaken te plannen, verstandig te redeneren, kritisch op zichzelf te zijn en problemen op te lossen. En belanden zo van de wal in de sloot. Het is dan de taak van de ISD-medewerkers om ze weer met een duwtje op de wal te krijgen, zo liet gastspreker Nadja Jungmann weten.

Dat kan onder meer door het belonen van de ISD-cliënten, wanneer ze iets goed doen. De gasten werd vervolgens de vraag voorgelegd, waaruit die beloning zou moeten bestaan. Niet uit geld, zo vond een meerderheid van de aanwezigen. Maar belonen in de vorm van complimentjes en activiteiten en goederen, zoals toegangskaartjes voor museum/bioscoop, een tas met boodschappen, verjaardagstaart of een VVV bon, is prima, zo vond 78% van de mensen.

Een meerderheid was ook van mening, dat ISD-medewerkers op huisbezoek moeten gaan, zodra er een betalingsachterstand is. Zo kan gelijk worden bekeken, of er ook andere problemen spelen, die opgelost moeten worden. En als er kinderen in het huis wonen, zou er tegelijk ook een melding gemaakt moeten worden bij het zorgnetwerk. ISD-bestuurslid Adri de Roon liet weten: ,,Het zijn duidelijke uitkomsten. Het zou heel goed kunnen, dat op basis van deze uitkomsten nieuw beleid wordt bepaald.'' De tip van de avond voor alle aanwezigen was: ,,Doe vandaag iets, waar jouw toekomstige zelf je dankbaar voor zal zijn.''


Joep Derksen