RIJNSBURG
> Voor het eerst is er een boek verschenen over de
Marineluchtvaartdienst (MLD), dat niet alleen allerlei vliegtuigen
beschrijft, maar vooral gaat over de mensen er omheen. Drie jaar van
zijn leven heeft Rijnsburger Aad van der Hout gestoken in dit
'historisch verantwoord' boekwerk van 465 pagina's. Vrijdag 15
september wordt het officieel aangeboden aan de Commandant der
Zeestrijdkrachten Rob Verkerk én de commandant der
Luchtstrijdkrachten Dennis Luyt.
Door
Joep Derksen
Het
boek, met als titel ,,Een eeuw Marineluchtvaartdienst'' verhaalt over
de geschiedenis van de MLD, die in 1917 werd opgericht. Samen met
drie andere auteurs (Kees Leebeek, Anne van Dijk en Kees Bakker)
heeft Van der Hout honderden uren gestoken in allerlei archieven en
gesproken met diverse personen om de mooiste verhalen boven water te
halen. Van der Hout is (evenals de mede-auteurs) tientallen jaren
marine-officier geweest en daarna afgestudeerd als historicus. Een
belangrijk deel van het boek is ook gewijd aan de opkomst, bloei en
sluiting van het marinevliegkamp Valkenburg. En natuurlijk de
afstoting van de Orion patrouillevliegtuigen.
Eigenlijk
doet de sluiting van het marinevliegkamp Van der Hout nog altijd
pijn, zo beaamt hij openhartig. ,,Ik heb met veel plezier bij de MLD
gevlogen. De politiek stelde in 2003, dat er een structureel
exploitatietekort was bij Defensie en dat de Marine 55 miljoen euro
moest bezuinigen. Het vliegkamp Valkenburg en de Orions pasten daar
naadloos in. Die sluiting was alleen financieel gedreven.'' Van der
Hout weet veel over de geschiedenis van het vliegveld en dat komt ook
in het boek naar voren. ,,De bouw van Valkenburg begon in 1939 en was
bedoeld voor het leger, maar het was niet klaar toen de Tweede
Wereldoorlog begon. De eerste vliegtuigen die daar landden, waren van
de Duitsers tijdens de invasie.'' De ironie van het lot van
Valkenburg wilde, dat de allerlaatste Orions afgedankt en verkocht
werden aan Duitsland, waarna hun laatste vlucht vanaf Valkenburg naar
dat land ging. Na de sluiting van Valkenburg in 2006 heeft het de
functie van vliegveld verloren.
In
het boek wordt verder uitgebreid ingegaan op de vaste
vleugelvliegtuigen, die vanaf Valkenburg gevlogen hebben en op de
helikopters van de Marine, die op De Kooy bij Den Helder hebben
gestaan en daarvandaan nog steeds opereren. Er staan prachtige
belevingsverhalen in, met honderden kleurenfoto's, maar ,,Een eeuw
Marineluchtvaartdienst'' is niet bedoeld als spannend jongensboek.
,,We wilden een wetenschappelijk verantwoord boek schrijven. Zoals
het bij een historicus hoort, hebben we enige afstand genomen van het
onderwerp waarover we schreven. Dat verhoogt de kwaliteit en we zijn
daar goed in geslaagd.'' Wie zich interesseert in de
luchtvaarthistorie zal smullen van de inhoud; daar is Van der Hout
van overtuigd: ,,Het boek staat vol seastories:
anekdotes, spannende, soms dramatische en ook wonderlijke verhalen
van de ‘ogen, oren en tanden’ van de vloot, zoals de MLD ook wel
werd genoemd.''
Zoals
die nacht in januari 1965, toen een vlieger plotseling de motoren
hoorde starten van een Neptune. Twee overenthousiaste vliegtuigmakers
besloten om op eigen houtje met die Neptune te gaan vliegen, in het
pikkedonker. Ze zagen na de start van Valkenburg vrijwel niets,
misten de torenflats in Katwijk op een haar en zijn daarna in de
zwarte Noordzee gestort en om het leven gekomen. Ook verhaalt het
boek over een geheime missie van Curacao naar Suriname in 1993, toen
in Suriname net een nieuwe opvolger van Bouterse als bevelhebber was
benoemd. Een coupe dreigde en de Orion-bemanning van Valkenburg
bracht wapens om de democratisch gekozen regering te beschermen.
Het
boek ,,Een eeuw Marineluchtvaartdienst'' is voor 59,90 euro te
bestellen bij uitgeverij Geromybv.nl. Van der Hout vindt het een
aanrader: ,,In dit full colourboek hebben wij niet de vliegtuigen,
maar de mens centraal gesteld; niet alleen de vliegende bemanningen,
maar ook de onderhoudstechnici.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home